Gold Cross

Δευτέρα, 28 Μαΐου 2012

Η θέση της γυναίκας(Αρχιεπίσκοπος κ. Χριστόδουλος)


ρθδοξη κκλησα, πως καθοδηγεται π τν γα Γραφ κα π τν ερ Παρδοση, χει συνεδηση τς ερτητας κα τς πληρτητας το προσπου τς γυνακας, ποδδει δ στν γυνακα τν στιμη θση κα ξα μαζ μ τν νδρα. Ατ συνεδηση τς κκλησας βρκε τν ψιστη κφρασ της στ μοναδικ πρσωπο τς Παρθνου Μαρας, τς περαγας Θεοτκου, τς Παναγας Μητρας πως τν ποκαλομε λλις, καθς κα στ πρσωπα μυριδων γων γυναικν, τσο τν πρτων αἰώνων, σο κα τν νεωτρων χρνων. ταν ναφερμαστε στ χριστιαν γυναίκα, φελουμε ν σκεπτμεθα τι χριστιαν γυνακα εναι βαπτισμνη κα χρισμνη κα χει τσι λβει τ σφραγδα τς δωρες το γου Πνεματος, χει γιοπνευματικ χαρσματα. Κα κμη περισστερο χει τν δυναττητα τς κοινωνας το Σματος κα το Αματος το Χριστο. Γνεται κα ατ Χριστοφρος κα Θεοφρος, φορας το Παρακλτου, κατοικητριον το Θεο ν Πνεματι. π' ατ τν μυστηριακ θεμελωση κπηγζει κα χαρισματικ ποψη περ τς χριστιανς γυνακας. Στν ρχαα κκλησα λειτοργησε κα γνωστς Θεσμς τς διακνισσας, ποος, ββαια, πολ ργτερα πεσε σ χρηστα, λλ μελετται πντως σμερα ναβωσ του. Χριστιανισμς ξψωσε πραγματικ οσιαστικ κα θαρραλα τν γυνακα. Δν θ πρπει δ ν λησμονσουμε τς μαθτριες το Χριστο, πως μς τς παρουσιζουν ο ερο Εαγγελιστς, ετε ς φιλοστργους διακνους το Χριστο, ετε ς φοσιωμνες μαθτριες, ετε ς τολμηρς μυροφρες, ετε ς εαγγελστριες το μηνματος τς ναστσεως το Χριστο. λλ κα ς συνεργτιδες στ εραποστολικ ργο τν ποστλων μφανζονται ο εσεβες γυνακες κα μνημονεονται στ ργα τους. πογραμμζουμε δο νματα γυναικν ς παρδειγμα. Τ να νομα εναι τς Λυδας τς πορφυροπλιδος, π τος Φιλππους τς Θρκης, ποα σπζεται τν Χριστιανισμ μετ τ κρυγμα το π. Παλου κα γνεται πρτη Ερωπαα χριστιαν γυνακα. Κα τ δετερο νομα εναι τς Πρσκιλλας πο μνημονεεται στς Πρξεις τν ποστλων, ποα μαζ μ τν σζυγ της σαν πολυτιμτατοι συνεργτες το π. Παλου, γεγονς πο κανε τν πστολο τν θνν ν τς πονεμει τν τιμητικτατο ττλο τς "συνεργτου". Εναι κμη γνωστν τι πισθεν μεγλων νδρν κα Πατρων τς κκλησας κρβονταν ελαβες μανδες, γυνακες βαθεις πστεως κα ρετς. Ττοιες πρξαν μμλεια, Ννα, νθούσα, Μνικα, λυμπις. Μλιστα γι τν τελευταα ξζει ν μεταφρουμε να μικρ πσπασμα π τν Λαυσαϊκ στορα το Παλλαδου: "μτροις δακροις νκτωρ κα μεθ' μραν νενδες συμβισασα, ποταττομνη πσ φσει νθρωπν δι τν Κριον, μετ πσης ελαβεας ποκλινομνη τος πισκποις κα τος γοις, σβουσα τ πρεσβυτριον, τιμσα τν κλρον, αδουμνη τν σκησιν... τος πντας λεοσα, τος πενομνους φειδς οκτερουσα, πολλς τε τν πστων κατηχσασα γυνακας κα τ πρς τν ζων πικουρσασα, εμνηστον χρησττητος νομα δι παντς το βου κατηλησεν".
Στν πορεα τς ζως τς κκλησας δν παψαν ο γυνακες ν ργζονται στ χρο Της, σ ργα τσο φιλανθρωπικ κα προνοας γι τν κθε νθρωπο, σο κα στ ργα τς εραποστολς κα παρουσας το χριστιανικο μηνματος στν κσμο. Ο γιες μορφς τς Φοβης, τς Μακρνας, τς Ακατερνης τς σοφς, τς Ννας στ Γεωργα, τς λγας στ Ρωσα, τς Φιλοθης τς θηναας, πολλ χουν ν μς πον, ν μς διδξουν κα ν μς μπνεσουν γι τν στρεη οκοδμηση νς γιος ερωπαϊκο πολιτισμο. χει λεχθε λλωστε κα εναι γεγονός, τι ο γυνακες εναι σ θση ν κνουν καλτερους τος νθρπους. Εναι κανς ν φρουν στ γ περισστερη κατανηση, δικαιοσνη κα γπη. Χρος, πομνως, κθε γυνακας εναι ν συνειδητοποισει τν πλοσιο ψυχικ της κσμο κα ν θσει τ φυσικ της ατ προσντα στν πηρεσα τς ποστολς της στν σγχρονο κσμο, ετε στν Ερπη ετε λλο.
ρθοδοξα δν μνει σ μα ψυχη ψευδοσυντρηση, σ μα νεκρ τυπολογα, μακρυ κα ξω π τ προβλματα τς κοινωνας κα τν γωνα το κσμου. ρθοδοξα δν εναι οτε κοφιος μοντερνισμς, κολουθώντας δουλικ τ ποικλα λιστικ συνθματα τς ποχς, οτε ββαια κα ξηρ παρελθοντολογα. ρθοδοξα, ζσα κα δυναμικ, παροσα κα νανεωτικ βαδζει τν δ τς διακρσεως, τς ντητος κα τς γπης. Εναι φς κα λας στν κοινωνα. Σκοπς της εναι ν ρξει τ φς τς Μεταμορφσεως το Χριστο στν καθημεριν πικαιρτητα κα ν πραγματοποισει τν νκληση π τν κπτωση κα τν πνοδο στν οκεωση το Θεο.
Εδικτερα, ρθδοξη κκλησα μελετ μ πολ νδιαφρον λα τ θματα πο φορον τ σγχρονη γυναίκα κα καταβλλει γενναες προσπθειες, φ' νς μν γι τν προθηση τν θετικν στοιχεων, φ' τρου δ γι τν καταπολμηση κα κρζωση τν ρνητικν. Πολ σημαντικ εναι ν βοηθηθε σγχρονη γυνακα στν κπλρωση το μητρικο της ρλου, ν νισχυθε στν καθλου κπαδευσ της, ν προστατευθε στος χρους ργασας της, ν τς δοθε δυναττητα περαιτρω ξιοποισεως το λευθρου χρνου της, ν βοηθηθε στν τρτη λικα της κ.. π τν λλη μερι πρπει ν σταματσει πιτλους ποβθμιση το προσπου τς γυνακας, μπορικ κμετλλευση το γυναικεου σματος κα ν προστατευθον πολτως ο πορες, ο νεργες, ο στεγες, ο κοινωνικ ποκλεισμνες, ο βιασμνες κα κακοποιημνες γυνακες, ο γαμες μητρες, ο γκαταλελειμμνες. ζεστ γκαλι τς κκλησας πντοτε θ ποτελε τ σφαλς καταφγιο γι κθε μι ττοια περπτωση.
Γράφει: Αρχιεπίσκοπος κ. Χριστόδουλος
Πηγή: www.ecclesia.gr
gonia.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου