Gold Cross

Παρασκευή, 22 Ιουνίου 2012

Ὅσιος Νικόδημος: Περὶ προνομίων τῆς Κυριακῆς



πόσπασμα κ το βιβλίου: «μολογία Πίστεως»

«μες φρίττομεν δελφο ννοοντες τ ψηλ κα μεγάλα κα θαυμαστ τς Κυριακς κα ναστασίμου μέρας προνόμια, τινα εσ τατα:
α) Κυριακ εναι ρχ τς δημιουργίας τς ασθητς κτίσεως, ν Πατρ διαιτέρως νήργησε, καίτοι συνεργούντων κα το Υο κα το Πνεύματος.
β) Κυριακ γινε ρχ κ μέρους τς νακαινίσεως τς κτίσεως, ν νήργησε Υἱὸς διαιτέρως δι τς ατο ναστάσεως.
γ) Κυριακ εναι κ μέρους τς νακαινίσεως τς κτίσεως, τ Πνεμα τ γιον, κατελθν ν Κυριακ ες εδος πύρινων γλωσσν, κα φώτισαν κα τελείωσαν τος ποστόλους. δο πόσον τίμησε τν γίαν Κυριακ λη γία Τριάς.
δ) Κυριακ εναι γδόη:
1.      Διότι μετ τν βδόμη ριθμεται, κα περαναβέβηκε τν βδοματικ κα ουδαϊκ σαββατισμό, κατ τν θανάσιο, κατ τν Βασίλειον, κα κατ τν θεολόγο Γρηγόριο.
2.      Διότι κα ν τ Κυριακ γενομένη νάστασις το Κυρίου γδόη στίν, ριθμούμενη μετ τς πτ ναστάσεις, τς γενομένας πρ τς ναστάσεως ατο, κατ τν Θεσσαλονίκης Γρηγόριο.
3.      γδόη λέγεται, τι Κύριος ναστς κατ τν γδόην, κα φανες ες τος ποστόλους, πάλιν μετ κτ μέρας φάνη ες ατούς, παρόντος κα το Θωμ.
4.      Διατ α μν λλαι Δεσποτικα ορταί, μίαν μόνην φορν τν χρόνον ορτάζονται, δ Κυριακ ορτάζεται ες κάθε κτ μέρας, κα κολούθως ορτάζεται πενήντα δύο φορς τν χρόνον.
δο πόσον νωτέρα κα περέχουσα τν λλων ορτν εναι Κυριακή!
ε) Κυριακ εναι μία, καθς τν νομάζει Μωυσς «κα γένετο σπέρα κα γένετο πρω μέρα μία» (Γεν. 1,5).
στ) Κυριακ εναι εκν κα προοίμιον το μέλλοντος αἰῶνος. θεν Μ. Βασίλειος πορήσας διατ νόμασεν ατν Μωυσς μίαν, κα οχ πρώτη λέγει: «ν᾿ ον πρς τν μέλλουσα ζων τν ννοιαν μν παγάγη, μίαν νόμασε το αἰῶνος τν εκόνα, τν παρχν τν μερν, τν μήλικα το φωτός, τν γίαν Κυριακή, τν τ ναστάσει το Κυρίου τετιμημένην».
ζ) Κυριακ τόσον περέχει το Σαββάτου, σον περέχει λήθεια κα τελειότης τς ρχς κα το τύπου κα τς σκις, κατ τν Θεσσαλονίκης Γρηγόριον...
η) ν τ Κυριακ θέλει λθ Κύριος κατ τν δευτέρα Παρουσία, θεν επεν θεοφόρος Μάξιμος, «το Κυρίου κατ τν γδόην μέραν (τις εναι Κυριακή, οδεμίαν γρ λλη γδόη στι) φανερουμένου, τουτ᾿ στ κατ τν Παρουσίαν ατο»...
θ) ν τ Κυριακ χει να γέν κοιν νάστασις τν νεκρν, κα οχ ν λλ μέρ, θεν επεν Θεσσαλονίκης Γρηγόριος «τοσοτο τ Κυριακ τ περιν κα σεβάσμιον, δι τ κατ᾿ ατιν περευλογημένον τέλος, κα τν λπιζομένην κατ᾿ ατν κοινν τν πάντων νάστασιν»...
ι) ν τ Κυριακ μέλλουν ο Δίκαιοι ν εσέλθουν ες τν τελείαν κατάπαυσιν τς αωνίου κείνης κα πέραντου ζως, κατ τν ατν γιον...
ια) Κυριακ τώρα μν εναι εκν το μέλλοντος αἰῶνος, τότε δ σται ατς κενος γδοος αών.
πειδ γρ ν Κυριακ χει να γέν Δευτέρα Παρουσία, ς επεν νωτέρω θεος Μάξιμος, κα νάστασις τν νεκρν, κα πόλαυσις τν Δικαίων, ς επεν Θεσσαλονίκης Γρηγόριος. Πολλο δ γιοι λέγουσι τι χει ν λθει Κύριος, δυτος λιος τς δικαιοσύνης, ν τ μεσονυκτί τς Κυριακς, ς τοτο συμπεραίνεται π τ εαγγελλικν κενο «μέσης δ νυκτς κραυγν γέγονεν, δο Νυμφίος, ξέρχεσθε ες πάντησιν ατο».
Τούτου χάριν Κυριακ κείνη, φ᾿ ο μίαν φορν καταυγασθ π τς κτίνας το νοητο λίου Χριστο, δν λαμβάνει πλέον σπέρα, λλ᾿ σται μίαν μέρα νέσπερος κα διάδοχος ες αἰῶνας αώνων...».


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου