Είναι βέβαιο ότι κάθε αρετή η οποία καλλιεργείται στο όνομα του Χριστού δίνει τη χαρά του Αγίου Πνεύματος και περισσότερο από κάθε άλλη η προσευχή. Διότι η προσευχή είναι σαν ένα όπλο που το κρατάμε συνεχώς στα χέρια μας προκειμένου να αποκτήσουμε τη χάρη ( Διάλογοι ) .
Ο Σεραφείμ έδινε έναν απλό κανόνα τόσο στους πιστούς όσο και στους κοσμικούς ανθρώπους που τον επισκέπτονταν για να τον ρωτήσουν περί προσευχής. Τους έλεγε να επαναλαμβάνουν πρωί και βράδυ τρεις φορές το «Πάτερ ημών» ( μία για κάθε πρόσωπο της Αγίας Τριάδας ) , τρεις φορές το «Θεοτόκε Παρθένε» και μία φορά το «Πιστεύω».
Ακολουθώντας αυτόν τον κανόνα, έλεγε ο στάρετς, μπορούμε να φθάνουμε στην κορύφωση της χριστιανικής τελείωσης διότι αυτές οι τρεις προσευχές αποτελούν τη βάση του χριστιανισμού. Η πρώτη είναι η προσευχή που μας παρέδωσε ο ίδιος ο Κύριος και αποτελεί υπόδειγμα κάθε προσευχής. Η δεύτερη είναι ο ουράνιος ύμνος του αρχαγγέλου προς τη Θεοτόκο Παρθένο. Το «Σύμβολο της Πίστεως» είναι αυτό που συνοψίζει όλα τα δόγματα της χριστιανικής πίστης ( Ι. Γ. )…
…Οι πρώτοι χριστιανοί , οι ερημίτες και οι αναχωρητές κάθε εποχής προσεύχονταν δοξάζοντας τη δύναμη του ονόματος του Ιησού. Όταν ένας παράλυτος ζητιάνος πλησίασε τον απόστολο Πέτρο έξω από την είσοδο του Ναού, εκείνος του είπε: «Δεν έχω ούτε χρυσά ούτε ασημένια νομίσματα, όμως εκείνο που έχω σου το δίνω: στο όνομα του Ιησού Χριστού σήκω και περπάτησε» ( Πραξ.3,6 ) . Άλλωστε ο ίδιος ο Θεός έδωσε στον Ιησού το όνομα που είναι υπεράνω κάθε άλλου ονόματος «ώστε στο όνομα του Ιησού να γονατίσουν και να προσκυνήσουν όλα τα επουράνια , τα επίγεια και τα υποχθόνια ( Φιλ. 2, 10 ). Το θεϊκό όνομα του Ιησού ,που το έδωσε η Παρθένος Μαρία όπως της ζήτησε ο άγγελος , δίνει στα χείλη αυτού που θα το προφέρει μια μεταμορφωτική δύναμη...
… Έχοντας για πολύ καιρό αγωνιστεί να προσηλωθεί απόλυτα στην προσευχή ο Σεραφείμ δεν παραβλέπει το ότι ελάχιστοι άνθρωποι έχουν λάβει τη χάρη της αδιάλειπτης επίκλησης του ονόματος Του Ιησού. Μας προτείνει να ασκούμαστε στο να κρατάμε πάντοτε στην καρδιά μας τη μνήμη Του». Κάθε άνθρωπος μπορεί να λάβει το χάρισμα να ζει με την αίσθηση της διαρκούς παρουσίας του Θεού ακόμα και στις πιο ταπεινές πράξεις της καθημερινότητάς του. ..
…Ο στάρετς μας καλεί να κάνουμε μια ενδοσκόπηση και να αντιληφθούμε τι είναι αυτό που κάνει το καζάνι της καρδιάς μας να κοχλάζει:
Είσελθε εις εαυτόν και δες ποια πάθη σου εξασθενούν, ποια είναι εκείνα που σιωπούν ως συνέπεια της θεραπείας της ψυχής σου , ποια είναι εκείνα που εκμηδενίζονται και σε εγκαταλείπουν ολότελα. Δες αν πάνω στις πληγές της ψυχής σου αρχίζει να απλώνεται σάρκα σφιχτή και ζωντανή – αυτή η σάρκα η ζωντανή είναι η εσωτερική γαλήνη. Δες, επίσης, ποια πάθη παραμένουν… Δεν σχηματίζονται νέα πάθη; Έτσι, αν είσαι προσεκτικός θα μπορέσεις να γνωρίσεις το μέτρο της ψυχικής σου ίασης ( Ι. Γ ).
Μέσω της προσευχής ο Σεραφείμ μας προτείνει μια αληθινή πνευματική ίαση. Άλλωστε το να προσέχουμε την ψυχική μας υγεία είναι ο πιο θαυμαστός καρπός της προσευχής αλλά και του σκοπού της χριστιανικής ζωής: της απόκτησης των δωρεών της ειρήνης και της αγάπης μέσα από τη χάρη του Αγίου Πνεύματος.
Από το βιβλίο: π. Μιχαήλ Ευδοκίμωφ
«Είδα τις ακτίνες του φωτός…»
Ο άγιος Σεραφείμ του Σάρωφ και ο έσω άνθρωπος
Εκδόσεις: “Εν πλώ”
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου