Gold Cross

Δευτέρα, 27 Ιουνίου 2011

ΜΕΓΑ ΓΕΡΟΝΤΙΚΟ: ΤΟΜΟΣ Α' ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α' (ἀποσπάσματα)


 ΤΟΜΟΣ Α

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α

Παραίνεση τν γίων πατέρων γι προκοπ στν τελειότητα

1. Ρώτησε κάποιος τν ββ ντώνιο:
«Τί ν φυλάξω, θ εμαι ρεστς στν Θεό;».
Κα πάντησε Γέροντας: «Τήρησε ατ πο θ σο παραγγείλω:
  • που κι ν πς, τν Θε να᾿ χες μπρς στ μάτια σου πάντοτε.
  • ,τι κι ν κάνεις, ν στηρίζεται στ μαρτυρία τν θείων Γραφν.
  • Κα σ᾿ ποιον τόπο κι ν κατοικες, μ μετακινεσαι εκολα π κε. Ατς τς τρες παραγγελίες κράτησέ τες κα σώζεσαι».
8. ββς Βενιαμν πεθαίνοντας επε στ πνευματικά του παιδιά:
«Κάντε ατ πο θ σς π κα θ μπορέσετε ν σωθετε: Ν εστε πάντοτε χαρούμενοι, ν προσεύχεστε διάκοπα κα ν εχαριστετε τν Θε γι τ κάθε τί».
10.Επε ββς Γρηγόριος Θεολόγος:
« Θες π κάθε νθρωπο πο εναι βαφτισμένος ατ τ τρία ζητάει: π τν ψυχ ρθ πίστη, π τ γλσσα τν λήθεια κα π τ σμα τ σωφροσύνη».
13. μακάριος πιφάνιος λεγε:
«Εναι παραίτητο ν ποκτον, σοι μπορον, τ χριστιανικ βιβλία. Κα μόνο πο τ βλέπουμε τ βιβλία, μς κάνουν πι διστακτικος πρς τν μαρτία, λλ κα μς παρακινον ν νοίγουμε τ μάτια λο κα περισσότερο πρς τ θέλημα το Θεο».
14.Επε πάλι:
«Μεγάλη σφάλεια γι τν ποφυγ τς μαρτίας εναι νάγνωση τς γίας Γραφς».
15.Επε πίσης:
« γνοια τς γίας Γραφς εναι μεγάλος γκρεμς κα βαθ χάσμα».
16.Επε κόμη:
«Τ ν γνοον ο νθρωποι ντελς τος θείους νόμους εναι μεγάλη προδοσία τς σωτηρίας».
8. Επε διος πάλι:
« Θες στος μαρτωλος χαρίζει κα τ κεφάλαιο, ταν μετανοον, πως στν πόρνη κα τν τελώνη, ν π τος δικαίους ζητάει κα τόκους. Κα ατ εναι κριβς κενο πο λεγε Κύριος στος ποστόλους:
Ἐὰν εσέβειά σας δν ξεπεράσει τν εσέβεια τν Γραμματέων κα τν Φαρισαίων, δν θ μπετε στ Βασιλεία τν Ορανν».
9. Επε ββς Επρέπιος:
«φόσον παραδέχεσαι τι Θες εναι ξιόπιστος κα δυνατός, πίστευέ Τον κα θ μετέχεις στς ελογίες Του. ν μως τ παίρνεις ψήφιστα τ πργμα, σημαίνει τι δν πιστεύεις».
Κα πρόσθεσε:
«λοι πιστεύουμε τι εναι δυνατς Θεός, πίσης πιστεύουμε τι τ πάντα μπορε ν κάνει, λλ εναι νάγκη ν χεις πίστη μέσα σου κα γι τς προσωπικές σου ποθέσεις, τι δηλαδ κα σ σένα θ κάνει θαυμαστ σημεα».
10. νας δελφς ρώτησε τν διο Γέροντα:
«Πς ρχεται στν ψυχ φόβος το Θεο
Κα Γέροντας επε:
«άν νθρωπος χει τν ταπείνωση κα τν κτημοσύνη, ρχεται μέσα του φόβος το Θεο».
22.Στς ρχς τς μοναχικς του ζως διος ββς Επρέπιος πισκέφθηκε κάποιον Γέροντα κα το επε:
«ββ, πές μου κάποιον λόγο, πς θ μπορέσω ν σωθ
Κι κενος το επε:
«Ἐὰν θέλεις ν σωθες, που κι ν πς, μ βιαστες ν πάρεις τν λόγο, πρν σ ρωτήσει κάποιος».
Ατς νιωσε συντριβ γι τν λόγο πο το επε κα βαλε μετάνοια λέγοντας:
«λήθεια, πολλ βιβλία διάβασα κα τέτοια φέλεια ποτ δ γνώρισα». Κι φυγε πολ φελημένος.
23.Επε μμς Εγενία:
«Μς συμφέρει σν ζητιάνοι ν ζομε, ρκε μόνο ν εμαστε μαζ μ τν ησο. Γιατ ποιος εναι μαζ μ τν ησο, εναι πλούσιος κι ν κόμη λικ εναι φτωχός. Ατς ποος προτιμ τ γήινα π τ πνευματικά, θ χάσει κα τ δυό, ν κενος πο πιθυμε τ οράνια, θ βρε πωσδήποτε κα πίγεια γαθά».
28.Επε ββς σαΐας ερέας:
«Κάποιος π τος Πατέρες λεγε πς νθρωπος φείλει, πάνω π᾿ λα, ν ποκτήσει πίστη στν Θε κα ν᾿ ναζητε συνεχς κα μ πόθο τν Θεό. Ν πιδιώκει πίσης τν κακοπάθεια, τν ταπεινοφροσύνη, τν γνότητα, τ φιλανθρωπία κα τν γάπη σ᾿ λους. Τν ποταγ κα τν πραότητα, τ μακροθυμία κα τν πομονή, τν πιθυμία γι τν Θεό, κα ν παρακαλε συνεχς τν Θε μ πόνο καρδις κα ληθιν γάπη γι ν μν κοιτάξει ποτ πρς τ πίσω, λλ ν χει στραμμένη τν προσοχή του σ᾿ ατ πο κολουθον. Ν μν χει πεποίθηση στ καλά του ργα, δηλαδ στ διακονία του, κα ν ζητάει π τν Θε διάκοπα τ βοήθεια γι ,τι φέρνει κάθε μέρα».
32.νας δελφς ρώτησε τν ββ σαΐα γι τ φράση τς προσευχς πο πάρχει στ Εαγγέλιο:
«Τί σημαίνει τό: γιασθήτω τ νομά σου;»
Κα κενος ποκρίθηκε:
«Αυτό φορά τους τελείους. Εναι δύνατο ν γιασθε τ νομα το Θεο π μς, φόσον μς ξουσιάζουν τ πάθη».
44. Επε μακάριος ωάννης Χρυσόστομος:
«ταν κάθεσαι ν διαβάσεις λόγο Θεο, ν πικαλεσαι στν ρχ τν Θε ν᾿ νοίξει τ μάτια τς ψυχς σου, στε ν μν περιοριστες στ ν διαβάζεις μόνο ατ πο γράφτηκαν λλ κα ν τ κτελες, κα τσι ν μ γίνει καταδίκη μας μελέτη το βίου κα τν λόγων τν γίων».
48.νηφορίζοντας π τ Γεθσημαν στ ρος τν λαιν, συναντ κανες τ μοναστρι το ββ βραμίου.
Σ᾿ ατ τ μοναστρι γούμενος ταν ββς ωάννης Κυζικηνός. Τν ρωτήσαμε λοιπν κάποια μέρα:
«ββ, πς μπορε ν ποκτήσει κανες ρετή;»
Κα μς πάντησε Γέροντας:
«ν θέλει κανες ν᾿ ποκτήσει μία ρετή, δν μπορε ν τν κάνει κτμα του, ν δν μισήσει τν κακία πο εναι ντίποδάς της.
  • ν λοιπν θέλεις ν χεις πάντοτε πένθος στν ψυχή σου, μίσησε τ γέλιο.
  • Θέλεις ν χεις ταπείνωση; Μίσησε τν περηφάνεια.
  • Θέλεις ν εσαι γκρατής; Μίσησε τ λαιμαργία.
  • Θέλεις ν εσαι σώφρων; Μίσησε τν κόλαστη ζωή.
  • Θέλεις ν εσαι κτήμων; Μίσησε τ φιλαργυρία.
  • Ατς πο θέλει ν εναι κάτοικος τς ρήμου, μισε τς πόλεις ξαιτίας τν πειρασμν.
  • Ατς πο θέλει ν χει συχία, μισε τν παρρησία.
  • Ατς πο θέλει ν ζε γνωστος, μισε τν τάση γι πίδειξη.
  • Ατς πο θέλει ν κυριαρχε στν ργή, μισε ν περνάει τς ρες του μαζ μ πολλούς.
  • Ατς πο θέλει ν χει μνησικακία, ποφεύγει ν κακολογε τος λλους.
  • Ατς πο θέλει ν εναι περίσπαστος, μένει στ μοναξιά.
  • Ατς πο θέλει ν κυριαρχε στ γλσσα, ς κλείνει τ᾿ ατιά του ν μν κούει πολλά.
  • Ατς πο θέλει ν χει τν φόβο το Θεο πάντοτε, θ μισήσει τ σωματικ νάπαυση κα θ γαπήσει τ θλίψη κα τ στενοχώρια».
56.νας δελφς ρώτησε τν ββ Μακάριο τν μέγα σχετικ μ τν τελειότητα. Κα πάντησε Γέροντας τ ξς:
«Δεν μπορε ν εναι κανες τέλειος, ἐὰν δν ποκτήσει ταπείνωση μεγάλη στν καρδι κα στ σμα, ἐὰν δν μάθει δηλαδή:
  • Ν μν πολογίζει τν αυτό του σ καμι περίπτωση λλ ν προτιμ ν βάζει ταπειν τν αυτό του χαμηλότερα π᾿ λη τν κτίση, ν μν κρίνει διόλου κάποιον, παρ μόνο τν αυτό του, ν πομένει τν καταφρόνια κα ν ποστρέφεται λόψυχα κάθε κακία.
  • Ν βιάζει τν αυτό του να᾿ ναι μακρόθυμος, γαθός, ν᾿ γαπ τος δελφούς, ν εναι σώφρων, ν κυριαρχε στν αυτό του, γιατ λέει γία Γραφ « Βασιλεία τν Ορανν νήκει σ᾿ ατος πο σκον βία στν αυτό τους κα ατο ο γωνιστς τν κερδίζουν».
  • Ν βλέπει σια μ τ μάτια, ν φρουρε τ γλσσα κα ν᾿ ποφεύγει ν᾿ κούει μάταια πράγματα πο φθείρουν τν ψυχή.
  • Τ χέρια ν κινονται γι ν κάνουν τ θέλημα το Θεο, καρδι ν εναι καθαρ ναντι το Θεο κα τ σμα μόλυντο, ν χει τ μνήμη το θανάτου καθημερινά, ν᾿ ποκηρύσσει τν σωτερικ ργ κα κακία.
  • Ν ποτάσσεται τ λικ κα τς σαρκικς δονές, ν ποτάσσεται τ διάβολο κα λα τ ργα ατο κα ν συντάσσεται σταθερ μ τν Βασιλι τν πάντων Θε κα μ᾿ λες τς ντολές του, ν προσεύχεται διάκοπα κα ν παραμένει κοντ στν Θε πάντοτε, σ κάθε περίσταση κα σ κάθε ργασία».
60. Επε ββς Μωυσς:
«Εναι δύνατο ν ποκτήσει κανες τν ησο, παρ μόνο μ κόπο, μ ταπείνωση κα μ προσευχ κατάπαυστη».
62. νας δελφς ρώτησε κάποιον Γέροντα: «Ποι καλ πργμα πάρχει, γι ν τ κάνω κα ν βρ ζω μέσα σ᾿ ατό;»
Κα επε Γέροντας:
« Θες γνωρίζει τ καλό. μως κουσα τι κάποιος π τος πατέρες ρώτησε τν ββ Νισθερο τν μεγάλο, τν φίλο του ββ ντωνίου:
«Ποι θεωρεται ργο καλ γι ν τ κάνω;»
Κι κενος το επε:
«λες ο ρετς δν εναι σοδύναμες; γία Γραφ λέει τι βραμ πρξε φιλόξενος κα εχε τν Θε μαζί του. λίας γαποσε τν συχία κα Θες ταν μαζί του. Δαβδ ταν ταπεινς κα Θες ταν μαζί του. ,τι λοιπν καταλαβαίνεις ν θέλει ψυχή σου πο εναι σύμφωνο μ τ θέλημα το Θεο, ατ κάνε κα κράτα γρυπνη τν καρδιά σου».
64. Επε ββς Ποιμήν:
« παγρύπνηση κα προσοχ στν αυτό μας κα διάκριση, ατς ο τρες ρετς εναι δηγο τς ψυχής».
70. Επε κόμη τι, ταν πρόκειται νας νθρωπος ν χτίσει σπίτι, πολλ εναι τ χρειαζούμενα πο συγκεντρώνει, γι ν μπορέσει ν τ στήσει τ σπίτι, λλ κα εδη διάφορα συγκεντρώνει, τσι κι μες ς ποκτήσουμε λίγο, στω, π᾿ λες τς ρετές.
78. Επε πάλι:
«Προσπάθησε σο μπορες ν μν κακομεταχειρισθες γενικς κανένα, κα καθαρ κράτησε τν καρδιά σου στς σχέσεις σου μ κάθε νθρωπο».
81. Επε ββς Παμβώ: «Ἐὰν χεις καρδιά, μπορες ν σωθες».
89. Επε κάποιος Γέροντας: «χε τοιμο τ σπαθί σου γι γώνα».
Κα δελφς πάντησε: «Τ θέλω λλ δν μ᾿ φήνουν τ πάθη».
Κι Γέροντας πρόσθεσε:
« γία Γραφ λέει: Ζήτησέ με, ταν θλίβεσαι, κα θ σ παλλάξω κα θ μ δοξάσεις. Ν πικαλεσαι λοιπν Ατν κα θ σ λυτρώσει π κάθε πειρασμό».
93. Επε πίσης:
«Άνθρωπέ μου, γι σένα γεννήθηκε Χριστός, γι᾿ ατ ρθε Υἱὸς το Θεο, γι ν σωθες σύ.
Κα γινε παιδί, κα μεγάλωσε ς νθρωπος, ν ταν Θεός.
Κάποια φορ κανε τν ναγνώστη, πρε τ ερ βιβλίο μς στ συναγωγ κα διάβασε:
«Τ Πνεμα το Κυρίου εναι κα μένει σ μένα, γιατ μ᾿ ατ μ χρισε».
λλη φορ ς ποδιάκονος καμε φραγγέλιο π σχοιν κα τος βγαλε λους ξω π τ ερ κα τ πρόβατα κα τ βόδια κα λα τ᾿ λλα.
λλοτε πάλι ς διάκονος, ζώστηκε τν πετσέτα κα πλυνε τ πόδια τν μαθητν του, δίνοντας ντολ ν πλένουν κι ατο τ πόδια τν δελφν τους, ς ερέας, κάθισε νάμεσα στος ερες κα δίδασκε τν λαό.
Κι λλη φορ ς πίσκοπος, πρε ρτο, τν ελόγησε κα τν δωσε στος μαθητές του.
Μαστιγώθηκε ξαιτίας σου κα σ γι᾿ ατν δν σηκώνεις οτε μία προσβολή, νταφιάστηκε κα ναστήθηκε ς Θεός.
λα γι μς μ τ σειρά, τ να κατόπιν το λλου τ πέστη, γι ν μς σώσει.
ς εμαστε λοιπν νηφάλιοι, ς εμαστε γρυπνοι, ς περνομε τν καιρό μας προσευχόμενοι, ς κάνουμε σα εναι εάρεστα σ᾿ Ατόν».
98. Επε πάλι κάποιος π᾿ τος Γέροντες:
«Ἐὰν μέσα μας νθρωπος εναι νηφάλιος, χει τ δύναμη ν προστατεύσει κα τν ξω νθρωπο.
Ἐὰν μως λείπει σωτερικ προϋπόθεση ς φυλάξουμε μ ση δύναμη χουμε τ γλσσα μας».
103.Επε κάποιος Γέροντας:
«Είτε πέφτεις ν κοιμηθες ετε σηκώνεσαι ,τιδήποτε λλο κάνεις, ἐὰν χεις τν Θε μπροστ στ μάτια σου, σ καμι περίπτωση δν μπορε ν σ φοβίσει χθρς κα ἐὰν λογισμς μ τν τρόπο ατ μείνει σταθερ προσηλωμένος στν Θεό, τότε κα δύναμη το Θεο θ μείνει μέσα σ᾿ ατόν».
111.Επε κάποιος π᾿ τος πατέρες:
«Ἐὰν δν μισήσεις πρτα, δν μπορες ν᾿ γαπήσεις, ἐὰν δηλαδ δν μισήσεις τν μαρτία, δν μπορες ν κάνεις τ θέλημα το Θεο, πως ναφέρεται στν γία Γραφή, «πόφυγε τ κακ κα πρξε τ καλό».
μως κα σ᾿ ατ τν περίπτωση ψυχικ διάθεση εναι κείνη πο μετράει πάντοτε.
Γιατ δμ ν κα ταν μέσα στν παράδεισο, παρέβη τν ντολ το Θεο, ν ώβ, ν κα ταν καθισμένος πάνω στν κοπριά, κράτησε τν ατοκυριαρχία του.
Λοιπν τ μόνο πο ζητάει Θες π᾿ τν νθρωπο εναι καλή του διάθεση κα ν χει πάντοτε τν φόβο το Θεο μέσα του».
117.Επε κάποιος Γέροντας:
«Φρόντισε μ διαίτερη προσοχ ν μν μαρτάνεις, γι ν μν προσβάλεις τν Θε πο κατοικε μέσα σου κα τν διώξεις π᾿ τν ψυχή σου».
147.λεγε κάποιος π τος Γέροντες:
«,τι ποστρέφεσαι, μν τ κάνεις στν λλο.
ποστρέφεσαι τ ν πε κάποιος λόγια ναντίον σου; Μν κακολογήσεις κι σ κάποιον.
ποστρέφεσαι τ ν σ ξευτελίσει κάποιος ν σ ξυβρίσει ν ρπάξει κάτι π τ πάρχοντά σου ,τι λλο παρόμοιο μπορε ν συμβε; Κα σ οτε να π᾿ ατ μν κάνεις σ λλον.
ποιος μπορε ν κρατήσει ατν τν λόγο, το ρκε γι ν σωθε».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου