μερος 1ο
1. Οι
άνθρωποι λέγονται λογικοί καταχρηστικά. Δεν είναι λογικοί εκείνοι που
έμαθαν τους λόγους και τα βιβλία των αρχαίων σοφών, αλλά όσοι έχουν
λογική ψυχή και μπορούν να διακρίνουν ποιο είναι το καλό και ποιο είναι
το κακό. και έτσι αποφεύγουν τα κακά και ψυχοβλαβή, μελετούν όμως σοβαρά
τα καλά και ψυχωφελή και τα πράττουν με μεγάλη ευχαριστία προς το Θεό.
Μόνο αυτοί πρέπει αληθινά να λέγονται λογικοί άνθρωποι.
3. Η
εγκράτεια, η ανεξικακία, η σωφροσύνη, η εγκαρτέρηση, η υπομονή και οι
παρόμοιες μέγιστες και ενάρετες δυνάμεις μας δόθηκαν από το Θεό και
είναι αντίθετες και αντιστέκονται και μας βοηθούν στις αντίστοιχες προς
αυτές κακίες. Αν γυμνάζομε αυτές τις δυνάμεις και τις έχομε πάντοτε
πρόχειρες, τότε νομίζομε ότι δεν μας συμβαίνει πια τίποτε δύσκολο ή
θλιβερό ή αβάσταχτο. γιατί σκεφτόμαστε ότι όλα είναι ανθρώπινα και τα
νικούν οι αρετές που έχομε. Αυτά δεν τα έχουν υπόψη τους οι ανόητοι
άνθρωποι. Ούτε σκέφτονται ότι τα πάντα γίνονται σωστά και όπως πρέπει
για το συμφέρον μας, για να λάμψουν οι αρετές μας και να στεφανωθούμε
από το Θεό.
4.
Την απόκτηση των χρημάτων και το πλούσιο ξόδεμά τους να τα θεωρείς μόνο
σαν φαντασία που δεν κρατά παρά λίγο καιρό, και ξέροντας ότι η ενάρετη
και θεάρεστη ζωή διαφέρει από τον πλούτο. Όταν το μελετάς αυτό σταθερά,
ούτε θα αναστενάξεις, ούτε θα κραυγάσεις, ούτε θα κατηγορήσεις κανένα,
αλλά θα ευχαριστείς το Θεό για όλες τις ευεργεσίες που σου δίνει,
βλέποντας ότι οι χειρότεροι από σένα στηρίζονται στα λόγια και στα
χρήματα. Γιατί η επιθυμία, η δόξα και η άγνοια είναι τα πιο κακά πάθη
της ψυχής.
5. Ο
λογικός άνθρωπος, προσέχοντας ο ίδιος στον εαυτό του, εξετάζει τι πρέπει
να πράξει και τι τον συμφέρει, καθώς και ποια ταιριάζουν στην ψυχή και
την ωφελούν και ποια δεν της ταιριάζουν. Και έτσι αποφεύγει εκείνα που
βλάπτουν την ψυχή, ως ξένα και γιατί τον χωρίζουν από την αιώνια ζωή.
6.
Όσο πιο λίγη περιουσία έχει κανείς, τόσο ευτυχέστερος είναι. Γιατί δεν
φροντίζει για πολλά πράγματα, για υπηρέτες, καλλιεργητές, απόκτηση ζώων.
Όταν αφοσιωνόμαστε σ' αυτά κι ύστερα μας συμβαίνουν εξαιτίας αυτών
δυσκολίες, κατηγορούμε τον Θεό. Με την αυθαίρετη επιθυμία μας τρέφομε
τον θάνατο και έτσι μένομε στο σκοτάδι της αμαρτωλής ζωής, μέσα στην
πλάνη, χωρίς ν' αναγνωρίζομε τον πραγματικό εαυτό μας.
7. Δεν
πρέπει κανένας να λέει ότι δεν είναι δυνατό να κατορθώσει ο άνθρωπος
την ενάρετη ζωή, αλλά να λέει ότι αυτό δεν είναι εύκολο. Ούτε μπορούν να
κατορθώσουν την αρετή οι τυχόντες. Την ενάρετη ζωή την πραγματοποιούν
όσοι άνθρωποι είναι ευσεβείς και έχουν νου που αγαπά το Θεό. Γιατί ο
νους των πολλών είναι κοσμικός και μεταβάλλεται. κάνει σκέψεις άλλοτε
καλές, άλλοτε κακές. μεταβάλλεται στη φύση και γίνεται υλικότερος. Ο
νους όμως που αγαπά το Θεό, τιμωρεί την κακία η οποία έρχεται εκούσια
στους ανθρώπους από την αμέλειά τους.
8. Οι
ψυχικά ακαλλιέργητοι και αμαθείς θεωρούν γελοίο πράγμα τους λόγους και
δεν θέλουν να τους ακούν επειδή ελέγχεται η κατάστασή τους και θέλουν να
είναι όλοι όμοιοι με αυτούς. Επίσης και εκείνοι που είναι παραδομένοι
σε σαρκικά αμαρτήματα φροντίζουν να είναι όλοι οι άλλοι χειρότεροί τους,
νομίζοντας οι δυστυχείς ότι επειδή θα είναι πολλοί οι αμαρτάνοντες, θα
εξασφαλιστούν οι ίδιοι από την κατηγορία. Η χαλαρή ψυχή χάνεται και
σκοτίζεται εξαιτίας της κακίας, γιατί έχει μέσα της ασωτεία,
υπερηφάνεια, απληστία, θυμό, αυθάδεια, μανία, φόνο, στενοχώρια, φθόνο,
πλεονεξία, αρπαγή, πόνο, ψεύδος, ηδονή, ραθυμία, λύπη, δειλία, ασθένεια,
μίσος, φιλοκατηγορία, αδυναμία, πλάνη, άγνοια, απάτη, λησμοσύνη του
Θεού. Με τέτοιες κακίες και παρόμοιες τιμωρείται η άθλια ψυχή που
χωρίζεται από το Θεό.
9.
Εκείνοι που θέλουν να ζουν την ενάρετη και ευλαβή και τιμημένη ζωή, δεν
πρέπει να διακρίνονται από τους επίπλαστους τρόπους και την ψεύτικη ζωή.
αλλά όπως οι ζωγράφοι και οι αγαλματοποιοί, να δείχνουν και αυτοί με τα
έργα τους την ενάρετη και θεοφιλή ζωή τους. Και όλες τις κακές ηδονές
να τις αποστρέφονται σαν παγίδες.
10. Ο
πλούσιος και ευγενής που δεν έχει ψυχική καλλιέργεια και ενάρετη ζωή,
θεωρείται δυστυχής από εκείνους που κρίνουν ορθά τα πράγματα. Αντίθετα ο
φτωχός και δούλος κατά την τάξη, αν έχει ψυχική καλλιέργεια και είναι
στολισμένος με αρετή, είναι ευτυχής. Και όπως οι ξένοι σε έναν τόπο
χάνουν τον δρόμο τους, έτσι και εκείνοι που δεν φροντίζουν για την
ενάρετη ζωή, πλανιούνται εδώ κι εκεί παρασυρόμενοι από τις κακές
επιθυμίες τους και χάνονται.
11.
Εκείνος που μπορεί να εξημερώσει τα ήθη των ανθρώπων και να τους κάνει
να αγαπήσουν τους λόγους και την παιδεία, πρέπει να λέγεται
ανθρωποποιός. Κατά τον ίδιο τρόπο και εκείνοι που μεταστρέφουν τους
παραδομένους στις σαρκικές ηδονές προς την ενάρετη και θεάρεστη ζωή,
πρέπει να λέγονται και αυτοί ανθρωποποιοί, επειδή είναι σαν να
ξαναπλάθουν τους ανθρώπους. Γιατί η πραότητα και η εγκράτεια είναι
ευτυχία και δίνουν καλή ελπίδα στις ψυχές των ανθρώπων.
12.
Πρέπει πραγματικά οι άνθρωποι να επιμελούνται τα ήθη τους και να ζουν
όπως πρέπει. Όταν αυτό το κατορθώσουν, τότε εύκολα μπορούν να γνωρίσουν
και τα θεία. γιατί όποιος με όλη του την καρδιά και την πίστη του
σέβεται τον Θεό, έχει την βοήθειά Του να δαμάζει και να κρατεί το θυμό
και την επιθυμία του. Επειδή αιτία όλων των κακών είναι η επιθυμία και ο
θυμός.
13. Άνθρωπος λέγεται ή εκείνος
που χρησιμοποιεί ορθά το λογικό του, ή εκείνος που δέχεται συμβουλή για
την διόρθωσή του. Ο αδιόρθωτος δεν λέγεται άνθρωπος, αλλά απάνθρωπος. Κι
αυτό είναι το γνώρισμα των απανθρώπων. και οι άνθρωποι αυτοί πρέπει να
αποφεύγονται. Γιατί εκείνοι που ζουν με την κακία δεν είναι δυνατό να
αποκτήσουν την αθάνατη ζωή.
14. Όταν κάνομε καλή χρήση του
λογικού μας, τότε είμαστε άξιοι να λεγόμαστε άνθρωποι. Αντίθετα, όταν
δεν κάνομε καλή χρήση του λογικού, τότε μόνο κατά το σώμα και κατά τη
φωνή διαφέρομε από τα άλογα ζώα. Ας αναγνωρίσει λοιπόν ο συνετός
άνθρωπος ότι είναι αθάνατος και τότε θα μισήσει κάθε αισχρή επιθυμία, η
οποία γίνεται αιτία θανάτου στους ανθρώπους.
15. Όπως κάθε τέχνη
διαμορφώνοντας την ύλη φανερώνει την αξία της, π.χ. ο ένας δουλεύει το
ξύλο κι ο άλλος το χαλκό κι άλλος το χρυσό και το ασήμι, έτσι κι εμείς
ακούοντας για την καλή και ενάρετη και θεάρεστη ζωή, οφείλομε να
φαινόμαστε ότι είμαστε πραγματικά άνθρωποι για τη λογική ψυχή μας κι όχι
για τη διάπλαση μόνο του σώματός μας. Η ψυχή που είναι αληθινά λογική
και αγαπά το Θεό, γνωρίζει αμέσως όλα όσα συμβαίνουν στην ζωή. Και
εξιλεώνει το Θεό με διάθεση αγάπης και Τον ευχαριστεί πραγματικά,
κατευθύνοντας προς Αυτόν όλη την ορμή και το νου της.
16. Οι καπετάνιοι κατευθύνουν με
προσοχή το πλοίο για να μην προσκρούσει πάνω σε σκόπελο ή ύφαλο. Έτσι
κι εκείνοι που επιθυμούν να ζήσουν την ενάρετη ζωή, ας εξετάζουν με
επιμέλεια ποια πρέπει να κάνουν και ποια πρέπει να αποφεύγουν και να
πιστεύουν ότι οι αληθινοί και θείοι νόμοι τους συμφέρουν, κόβοντας τις
πονηρές ενθυμήσεις και επιθυμίες από την ψυχή τους.
17. Όπως οι πλοίαρχοι και οι
αμαξηλάτες με την προσοχή και την επιμέλεια πετυχαίνουν το σκοπό τους,
έτσι πρέπει και όσοι φροντίζουν να ζουν τη σωστή και ενάρετη ζωή, να
μελετούν και να φροντίζουν πως να ζουν όπως πρέπει και αρέσει στο Θεό.
Εκείνος που θέλει να ζήσει έτσι και έχει καταλάβει ότι μπορεί, με την
πίστη προχωρεί προς την αφθαρσία.
18. Ελεύθερους νόμιζε όχι όσους
έτυχε να είναι ελεύθεροι, αλλά εκείνοι που έχουν την ζωή και τους
τρόπους ελεύθερους. Δεν πρέπει πράγματι να ονομάζομε ελεύθερους τους
άρχοντες που είναι πονηροί και ακόλαστοι, γιατί είναι δούλοι των παθών
και της ύλης. Ελευθερία και ευτυχία της ψυχής είναι η πραγματική
καθαρότητα και η καταφρόνηση των προσκαίρων.
19. Να υπενθυμίζεις στον εαυτό
σου ότι πρέπει ακατάπαυστα να αποδεικνύεις τον χρηστό και ενάρετο βίο
σου από τα ίδια τα έργα σου. έτσι και οι άρρωστοι ονομάζουν και
αναγνωρίζουν σωτήρες και ευεργέτες τούς γιατρούς, όχι από τα λόγια τους
αλλά από τα έργα τους.
20. Η λογική και ενάρετη ψυχή
αναγνωρίζεται από το βλέμμα, το βάδισμα, τη φωνή, το γέλιο, από το που
συχνάζει και με ποιους συναναστρέφεται. Όλα αυτά έχουν αλλάξει σ' αυτήν
και έγιναν κοσμιότερα. Γιατί ο νους που αγαπά το Θεό, σαν πρακτικός
θυρωρός απαγορεύει την είσοδο στις κακές και αισχρές ενθυμήσεις.
21. Αν παρακολουθείς τον εαυτό
σου και τον δοκιμάζεις, θα δεις ότι οι άρχοντες και τα αφεντικά έχουν
εξουσία μόνο του σώματος, όχι και της ψυχής. Και να το θυμάσαι αυτό
πάντοτε. Γι' αυτό αν διατάζουν φόνους ή τίποτε άτοπα ή άδικα και
ψυχοβλαβή, δεν πρέπει να υπακούμε σ' αυτούς και αν μας βασανίζουν ακόμη.
Γιατί ο Θεός δημιούργησε την ψυχή ελεύθερη και αυτεξούσια σε όλα όσα
κάνει, καλά ή κακά.
22. Η λογική ψυχή φροντίζει με
κάθε τρόπο να ξεφύγει από όσα δεν οδηγούν πουθενά, την οίηση, την
υπερηφάνεια, την απάτη, τον φθόνο, την αρπαγή και τα παρόμοια, όσα
δηλαδή είναι έργα δαιμονικά και κακής προαιρέσεως. Όλα κατορθώνονται με
επιμέλεια και επίμονη προσοχή και μελέτη από εκείνον τον άνθρωπο, του
οποίου η επιθυμία δεν τρέχει στις κακές ηδονές.
23. Εκείνοι που ζουν μετρημένη
και περιορισμένη ζωή, και από κινδύνους γλυτώνουν, και δεν έχουν ανάγκη
από φύλακες. Με το να νικούν την επιθυμία σε όλες τις περιπτώσεις,
βρίσκουν το δρόμο προς το Θεό εύκολα.
24. Οι άνθρωποι που τους οδηγεί
το λογικό, δεν χρειάζεται να μοιράζουν την προσοχή τους σε πολλές
συντροφιές, αλλά μόνο στις ωφέλιμες και μάλιστα σ' εκείνες όπου
πρυτανεύει το θέλημα του Θεού. Με τον τρόπο αυτό οι άνθρωποι προχωρούν
πάλι στη κατά Θεό ζωή και το αιώνιο φως.
25. Πρέπει εκείνοι που
επιδιώκουν την ενάρετη και θεοφιλή ζωή, να είναι απαλλαγμένοι από οίηση
και κάθε κούφια ματαιοδοξία και να φροντίζουν με όλη τη δύναμή τους να
διορθώνουν τη ζωή τους και την εσωτερική τους διάθεση προς το καλύτερο.
Επειδή νους που αγαπά το Θεό και δεν μεταβάλλεται από την καλή κατάστασή
του, είναι ανύψωση και δρόμος προς το Θεό.
26. Καμιά ωφέλεια δεν προκύπτει
από το να γνωρίζει ο άνθρωπος τα θεία λόγια, αν απουσιάζει η ευσεβής ζωή
που αρέσει στο Θεό. Αιτία όλων των κακών είναι η πλάνη, η απάτη του
κόσμου και η άγνοια του Θεού.
27. Η σπουδή του αρίστου βίου
και η επιμέλεια της ψυχής δημιουργεί τους καλούς ανθρώπους που αγαπούν
το Θεό. Γιατί εκείνος που ζητά το Θεό, Τον βρίσκει, αν νικά την επιθυμία
σε όλες τις περιπτώσεις και αν δεν σταματά την προσευχή. Ένας τέτοιος
άνθρωπος δεν φοβάται τους δαίμονες.
28. Όσοι ξεγελιούνται από τις
ελπίδες τους σε βιοτικά πράγματα και περιορίζουν την γνώση τους για την
άσκηση του αρίστου βίου μόνο στα λόγια, μοιάζουν μ' εκείνους που έχουν
φάρμακα και ιατρικά όργανα αλλά δεν ξέρουν ούτε φροντίζουν να τα
χρησιμοποιήσουν. Επομένως για τις αμαρτίες μας ας μην κατηγορούμε τον
τρόπο που έγιναν, ούτε τους άλλους αλλά τους εαυτούς μας. Γιατί αν η
ψυχή αδιαφορήσει με δική της θέληση, δεν μπορεί να μείνει ανίκητη.
29. Εκείνος που δεν ξέρει να
ξεχωρίζει ποιο είναι το καλό και ποιο είναι το κακό, δεν επιτρέπεται να
κρίνει τους καλούς και τους κακούς. Γιατί ο άνθρωπος που γνωρίζει τον
Θεό είναι αγαθός. Αν όμως δεν είναι αγαθός, ούτε γνωρίζει το Θεό, ούτε
θα τον γνωρίσει ποτέ. γιατί ο τρόπος να γνωρίσει κανείς το Θεό, είναι το
αγαθό.
30. Οι καλοί άνθρωποι που
αγαπούν το Θεό, ελέγχουν τους ανθρώπους για τις κακές πράξεις τους κατά
πρόσωπο όταν είναι παρόντες. Όταν όμως δεν είναι παρόντες δεν τους
κατηγορούν, αλλά ούτε και στους άλλους επιτρέπουν να τους κατηγορήσουν.
31. Στις συναναστροφές με τους
άλλους, μακριά από κάθε βαναυσότητα. Γιατί οι λογικοί και ευσεβείς
άνθρωποι είναι στολισμένοι με ντροπή και φρόνηση περισσότερο από τις
παρθένες. Και τούτο, γιατί ο νους που αγαπά το Θεό είναι φως που τυλίγει
με την λάμψη του την ψυχή, όπως ο ήλιος περιλάμπει το σώμα.
32. Πάντοτε όταν σε προσβάλλει
κανένα πάθος της ψυχής, να θυμάσαι ότι οι άνθρωποι που ορθοφρονούν και
θέλουν να εξασφαλίσουν σωστά την ζωή τους, δεν θεωρούν ευχάριστη την
πρόσκαιρη απόκτηση χρημάτων, αλλά τις ορθές και αληθινές ιδέες. Αυτές
τους κάνουν ευτυχείς. Γιατί ο πλούτος και κλέβεται και από δυνατότερους
αρπάζεται. η αρετή όμως της ψυχής, αυτή μόνο είναι απόκτημα και
ασφαλισμένο και που δεν μπορεί να κλαπεί, και μετά το θάνατο παρέχει τη
σωτηρία σε όσους την έχουν αποκτήσει. Έτσι οι φρόνιμοι δεν παρασύρονται
από την φαντασία του πλούτου και των άλλων ηδονών.
33. Δεν πρέπει οι άστατοι και
απαίδευτοι να αυθαδιάζουν σε αξιόλογους ανθρώπους. Και αξιόλογος
άνθρωπος είναι εκείνος που αρέσει στο Θεό και που συνήθως σωπαίνει ή
λέει λίγα και αναγκαία και αρεστά στο Θεό.
34. Εκείνοι που προσπαθούν να
ζουν την ενάρετη και θεοφιλή ζωή, φροντίζουν για τις αρετές σαν κτήματά
τους και σαν αφορμή αιώνιας απολαύσεως. Τα πρόσκαιρα τα απολαμβάνουν
όπως τύχει και όπως δίνει και θέλει ο Θεός, και τα χρησιμοποιούν με
μεγάλη χαρά και ευχαριστία προς το Θεό κι αν ακόμη αυτά είναι
μετριότατα. Γιατί οι πολυποίκιλες τροφές τρέφουν τα σώματα ως υλικά, ενώ
η γνώση του Θεού, η εγκράτεια, η αγαθότητα, η αγαθοεργία, η ευσέβεια
και η πραότητα θεώνουν την ψυχή.
35. Όσοι άρχοντες εξαναγκάζουν
να διαπραχθούν άτοπες και ψυχοβλαβείς πράξεις, δεν γίνονται ωστόσο
κύριοι και της ψυχής, η οποία έχει δημιουργηθεί αυτεξούσια. Δεσμεύουν το
σώμα, όχι όμως και την προαίρεση που κύριός της είναι ο λογικός
άνθρωπος, εξαιτίας του δημιουργού του Θεού, ο Οποίος είναι ισχυρότερος
από κάθε εξουσία και ανάγκη και κάθε δύναμη.
36. Εκείνοι που νομίζουν
δυστυχία το να χάσουν χρήματα ή παιδιά ή δούλους ή ένα άλλο στοιχείο της
περιουσίας τους, ας γνωρίζουν ότι πρώτα πρέπει να αρκούνται σ' εκείνα
που δίνει ο Θεός. Και όταν πρέπει να τα δώσουν πίσω, να είναι πρόθυμοι
και να το κάνουν με αγαθή γνώμη και να μη στενοχωρούνται διόλου για τη
στέρηση ή μάλλον για την επιστροφή τους. Γιατί αφού έκαναν χρήση ξένων
πραγμάτων, τα έδωσαν πάλι πίσω.
37. Ο ενάρετος άνθρωπος δεν
πρέπει να πουλά την ελεύθερη γνώμη του προσέχοντας πόσα χρήματα θα
πάρει, και αν ακόμη είναι πολλά όσα του δίνουν. Γιατί τα πράγματα της
ζωής αυτής είναι όμοια με όνειρο, και η φαντασία που προέρχεται από τον
πλούτο και άγνωστο είναι που θα καταλήξει και λίγο καιρό μόνο κρατάει.
38. Εκείνοι που είναι αληθινοί
άνθρωποι, ας φροντίζουν με όλη τη δύναμή τους να ζουν με αγάπη Θεού και
με αρετή, ώστε να λάμπει η ενάρετη ζωή τους μεταξύ των άλλων ανθρώπων.
όπως γίνεται με την πορφύρα: ένα μικρό κομμάτι μπαίνει πάνω στα λευκά
φορέματα και τα στολίζει. Έτσι κι αυτοί να λάμπουν και να ξεχωρίζουν,
γιατί έτσι καλλιεργούν ασφαλέστερα τις αρετές της ψυχής.
39. Οι φρόνιμοι άνθρωποι πρέπει
να εξετάζουν τη δύναμή τους και το βαθμό της αρετής τους και έτσι να
προετοιμάζονται και ν' αντιστέκονται στα πάθη, σύμφωνα με την κατά φύση
δύναμη που τους έχει χαρίσει ο Θεός. Δύναμη για την αντιμετώπιση της
σωματικής ομορφιάς και κάθε κακής επιθυμίας είναι η εγκράτεια. των
θλίψεων και της φτώχειας, η καρτερία. των ύβρεων και του θυμού, η
ανεξικακία. Έτσι και για τα υπόλοιπα.
40. Το να γίνει κανείς αγαθός
και σοφός ξαφνικά, είναι αδύνατο. Γίνεται ωστόσο με την κοπιαστική
μελέτη, με τη συναναστροφή με ενάρετους ανθρώπους, με την πείρα, με τον
καιρό, με την άσκηση και με την επιθυμία των καλών έργων. Ο αγαθός
άνθρωπος που αγαπά το Θεό και Τον γνωρίζει αληθινά, δεν παύει να κάνει
πλούσια όλα όσα αρέσουν σ' Αυτόν. Αλλά τέτοιοι άνθρωποι είναι σπάνιοι.
41. Εκείνοι που δεν είναι
προικισμένοι με ευφυΐα, δεν πρέπει να απελπίζονται και να αμελούν τη
θεοφιλή και ενάρετη ζωή και να την καταφρονούν, σαν να είναι τάχα
ακατόρθωτη γι' αυτούς και ακατανόητη. Αντίθετα, πρέπει να εξασκούν όση
δύναμη έχουν και να επιμελούνται τον εαυτό τους. γιατί κι αν ακόμη δεν
μπορούν να αποκτήσουν την τέλεια αρετή και τη σωτηρία, εντούτοις με την
προσπάθεια και με την επιθυμία του αγαθού γίνονται καλύτεροι ή
τουλάχιστον δεν χειροτερεύουν. Και αυτό δεν είναι μικρή ωφέλεια της
ψυχής.
42. Ο άνθρωπος ως λογικός που
είναι, συγγενεύει με την άρρητη και θεία δύναμη, το Θεό. Ως προς το
σωματικό πάλι μέρος, συγγενεύει με τα ζώα. Είναι όμως λίγοι εκείνοι που
όντας τέλειοι και λογικοί άνθρωποι, φροντίζουν να διατηρούν το φρόνημα
και τη συγγένειά τους σύμφωνη με το Θεό και Σωτήρα, και να το
αποδεικνύουν αυτό με τα έργα τους και την ενάρετη ζωή τους. Οι
περισσότεροι άνθρωποι, με την ανόητη ψυχή τους, έχουν εγκαταλείψει την
θεϊκή και αθάνατη υιική σχέση με το Θεό και έχουν στραφεί προς τη νεκρή
και δύστυχη και σύντομη συγγένεια του σώματος. σαν άλογα ζώα
κυβερνιούνται μόνο από το σαρκικό φρόνημα και ερεθιζόμενοι από τις
ηδονές χωρίζονται από το Θεό και κατεβάζουν τη ψυχή από τους ουρανούς
στον όλεθρο εξαιτίας των κακών θελημάτων της.
43. Ο λογικός άνδρας έχοντας στο
νου του τη μέθεξη και τη συνάφειά του με το Θεό, ουδέποτε θα αγαπήσει
τίποτε το επίγειο και χαμηλό, αλλά έχει το νου του στα ουράνια και
αιώνια. Και γνωρίζει ότι το θέλημα του Θεού είναι να σωθεί ο άνθρωπος,
γιατί ο Θεός είναι η αιτία όλων των καλών και πηγή των αιωνίων αγαθών
για τους ανθρώπους.
44. Όταν σου τύχει κανείς που
φιλονεικεί και πολεμά την αλήθεια και το προφανές, πάψε την φιλονεικία
και άφησέ τον, γιατί έχει απολιθωθεί η διάνοιά του. Όπως και το καλύτερο
κρασί το διαφθείρει το βλαβερότατο νερό, έτσι και οι κακές
συναναστροφές διαφθείρουν τους ενάρετους κατά τη ζωή και το φρόνημα.
45. Αν μεταχειριζόμαστε κάθε
φροντίδα και μέσο για να αποφύγομε το θάνατο του σώματος, πολύ
περισσότερο οφείλομε να φροντίζομε ν' αποφύγομε το θάνατο της ψυχής.
Γιατί σ' εκείνον που θέλει να σωθεί, δεν υπάρχει άλλο εμπόδιο εκτός από
την αμέλεια και την οκνηρία της ψυχής.
46. Όσοι δυσκολεύονται να
εννοούν το συμφέρον της ψυχής τους, και όσα ορθά τους λέγονται, αυτοί
θεωρούνται άρρωστοι. Ενώ όσοι εννοούν την αλήθεια και εντούτοις χωρίς
ντροπή την αμφισβητούν και φιλονεικούν, αυτών η διάνοια έχει νεκρωθεί
και αρμόζει σε θηρία η συμπεριφορά τους. δεν γνωρίζουν το Θεό και η ψυχή
τους δεν έχει φωτιστεί.
47. Τα διάφορα γένη των ζώων τα
δημιούργησε ο Θεός για διάφορες ανάγκες του ανθρώπου με το λόγου Του.
άλλα για τροφή του ανθρώπου και άλλα για να τον υπηρετούν. Τον άνθρωπο
όμως τον δημιούργησε θεατή των ζώων και των έργων τους και ευγνώμονα
ερμηνευτή όλων αυτών. Γι' αυτό ας φροντίζουν οι άνθρωποι μήπως χωρίς να
αντικρύσουν και χωρίς να εννοήσουν το Θεό και τα έργα Του, πεθάνουν όπως
τα άλογα ζώα. Και πρέπει να γνωρίζει ο άνθρωπος ότι ο Θεός είναι
παντοδύναμος και τίποτε δεν είναι αντίθετο σ' Αυτόν. αλλά από την
ανυπαρξία όσα θέλει δημιούργησε και δημιουργεί με το λόγο Του για τη
σωτηρία των ανθρώπων.
48. Τα επουράνια είναι αθάνατα
εξαιτίας της αγαθότητάς τους, ενώ τα επίγεια έγιναν θνητά, γιατί
φωλιάζει μέσα τους η κακία που τη διάλεξαν και που έρχεται στους
ανόητους εξαιτίας της οκνηρίας τους και της άγνοιας του Θεού.
49. Ο θάνατος όταν κατανοηθεί
από τους ανθρώπους, είναι αθανασία. Δεν τον κατανοούν όμως οι αμαθείς.
γι' αυτούς είναι θάνατος. Και οπωσδήποτε δεν πρέπει να φοβόμαστε τούτο
το θάνατο, αλλά την απώλεια της ψυχής, που είναι η άγνοια του Θεού. Αυτό
είναι το φοβερό για την ψυχή.
50. Η κακία είναι πάθος που
οφείλεται στη φύση της ύλης. Επομένως δεν γίνεται να υπάρξει σώμα χωρίς
κακία. Η λογική ψυχή που το εννοεί αυτό, αποβάλλει το βάρος της ύλης,
δηλαδή την κακία. και καθώς ελευθερώνεται από αυτό το βάρος, γνωρίζει το
Θεό των όλων και προφυλάγεται από το σώμα σαν από εχθρό και αντίπαλο
και δεν υποτάσσεται σ' αυτό. Και έτσι στεφανώνεται από το Θεό η ψυχή ως
νικήτρια των παθών της κακίας και της ύλης.
51. Όταν η ψυχή γνωρίσει την
κακία, τη μισεί σαν βρωμερότατο θηρίο. Αλλά όταν κανείς δεν την
γνωρίζει, την αγαπά. και αυτή τον παίρνει αιχμάλωτό της και
μεταχειρίζεται σαν σκλάβο τον εραστή της. Και ο δυστυχισμένος και άθλιος
άνθρωπος ούτε το συμφέρον του βλέπει, ούτε το καταλαβαίνει, αλλά
νομίζει για στόλισμά του την κακία και χαίρεται γι' αυτό.
52. Η καθαρή ψυχή, επειδή είναι
αγαθή, φωτίζεται με μεγάλη λάμψη από το Θεό. Και τότε ο νους νοεί το
αγαθό και γεννά λόγια θεάρεστα. Όταν όμως η ψυχή γεμίσει από τη βρωμερή
λάσπη της κακίας, τότε επειδή ο Θεός την αποστρέφεται ή μάλλον επειδή η
ψυχή χωρίζεται μόνη της από το Θεό, πονηροί δαίμονες μπαίνουν στην
διάνοια του ανθρώπου και παρακινούν την ψυχή σε βδελυρές πράξεις:
μοιχείες, φόνους, αρπαγές, ιεροσυλίες και όλα τα παρόμοια δαιμονικά
έργα.
53. Εκείνοι που γνωρίζουν το
Θεό, γεμίζουν από κάθε καλή έννοια και επειδή επιθυμούν τα ουράνια,
καταφρονούν τα βιοτικά. Αυτοί οι άνθρωποι ούτε αρέσουν στους πολλούς,
ούτε και αυτοί αρέσκονται με τους πολλούς. Και γι' αυτό όχι μόνο τους
μισούν αλλά και τους περιγελούν οι πιο πολλοί ανόητοι. Υπομένουν όσα
τους φέρνει η φτώχεια επειδή γνωρίζουν ότι εκείνα που οι πολλοί θεωρούν
κακά, σ' αυτούς είναι καλά. Γιατί εκείνος που στοχάζεται τα επουράνια,
πιστεύει στον Θεό γνωρίζοντας ότι όλα είναι έργα της θελήσεώς Του.
Εκείνος όμως που δε τα στοχάζεται, δεν πιστεύει ποτέ ότι ο κόσμος είναι
έργο του Θεού και ότι δημιουργήθηκε για τη σωτηρία του ανθρώπου.
54. Εκείνοι που είναι γεμάτοι
από κακία και μεθούν από την άγνοια, δεν γνωρίζουν το Θεό. η ψυχή τους
είναι ζαλισμένη και δεν έχουν ξεκάθαρο μυαλό. Το Θεό μπορεί να τον
εννοήσει κανείς. Και ναι μεν δεν είναι ορατός, είναι όμως φανερότατος
μέσα στα ορατά, όπως ακριβώς η ψυχή μέσα στο σώμα μας. Και αν σώμα χωρίς
ψυχή είναι αδύνατο να υπάρξει, έτσι και όλα τα όντα και βλεπόμενα είναι
αδύνατο να υπάρχουν χωρίς το Δημιουργό Θεό.
55. Για ποιο λόγο δημιουργήθηκε ο
άνθρωπος; Για να βλέπει τα έργα του Θεού και μέσω αυτών να γνωρίσει το
Θεό και να Τον δοξάσει που τα δημιούργησε για χάρη του ανθρώπου. Ο νους
που ελκύει την αγάπη του Θεού, είναι ένα αόρατο αγαθό που το χαρίζει ο
Θεός στους άξιους για την διαγωγή τους που την κυβερνά η χρηστότητα.
56. Ελεύθερος είναι όποιος δεν
σκλαβώνεται στις ηδονές αλλά κυριαρχεί με φρόνηση και εγκράτεια πάνω στο
σώμα του και αρκείται με μεγάλη ευχαριστία σε ό,τι του δίνει ο Θεός,
έστω και αν είναι πολύ λίγα. Γιατί όταν βρεθούν σύμφωνοι ο νους που
αγαπά το Θεό και η ψυχή, τότε ειρηνεύει όλο το σώμα, ακόμη και χωρίς να
το θέλει. Όταν η ψυχή θέλει, τότε κάθε αμαρτωλή σωματική κίνηση
σβήνεται.
57. Εκείνοι που δεν αρκούνται σ'
αυτά που χρειάζονται για να ζουν αλλά επιθυμούν περισσότερα,
υποδουλώνουν τον εαυτό τους στα πάθη που ταράζουν την ψυχή και της
φέρνουν λογισμούς και φαντασίες ότι το να θέλουν λίγα ή πολλά είναι το
ίδιο. Και όπως τα ρούχα που είναι μεγαλύτερα από το σώμα εμποδίζουν
εκείνους που τρέχουν στο αγώνισμα του δρόμου, έτσι και η επιθυμία του
ανθρώπου να έχει περισσότερα από όσα πρέπει, εμποδίζει τις ψυχές και δεν
τις αφήνει να αγωνίζονται ή να σωθούν.
58. Όταν βρίσκεται κανείς
ακουσίως και χωρίς να το θέλει κάπου, το αισθάνεται σαν φυλακή και
τιμωρία. Να είσαι λοιπόν ευχαριστημένος με την κατάστασή σου. γιατί αν
την υπομένεις με δυσαρέσκεια, θα τιμωρήσεις χωρίς να το αισθάνεσαι τον
εαυτό σου. Ένας δρόμος υπάρχει γι' αυτό, η καταφρόνηση των βιοτικών
πραγμάτων.
59. Όπως έχομε την όραση που μας
έδωσε ο Θεός για να βλέπομε τα ορατά και να ξεχωρίζομε ποιο είναι το
άσπρο και ποιο είναι το μαύρο, έτσι μας έδωσε ο Θεός και το λογικό για
να διακρίνομε εκείνα που συμφέρουν στην ψυχή μας. Η επιθυμία, όταν
αποσπασθεί από το λόγο, γεννά ηδονή και δεν επιτρέπει στην ψυχή να σωθεί
ή να ενωθεί με το Θεό.
60. Αμαρτήματα δεν είναι όσα
γίνονται κατά φύση, αλλά πονηρά είναι εκείνα που γίνονται από την
προαίρεση του ανθρώπου. Πχ. Δεν είναι αμαρτία το να τρώει ο άνθρωπος,
αλλά το να μην τρώει με ευχαριστία, κοσμιότητα και εγκράτεια ώστε να
κρατά το σώμα του στη ζωή χωρίς κανένα πονηρό υπολογισμό. Ούτε το να
βλέπεις αθώα είναι αμαρτία, αλλά το να βλέπεις με φθόνο, υπερηφάνεια και
απληστία. Επίσης το να μην ακούς υπομονετικά, αλλά με οργή και θυμό. το
να μην καθοδηγείς τη γλώσσα σου σε ευχαριστία προς το Θεό και προσευχή,
αλλά να κατηγορείς τους άλλους. και το να μην απασχολείς τα χέρια σου
στην ελεημοσύνη, αλλά σε φόνους και αρπαγές. Έτσι κάθε μέλος του σώματος
αμαρτάνει με το να εργάζεται παρά το θέλημα του Θεού και με τη θέληση
του ανθρώπου τα πονηρά.
61. Αν αμφιβάλλεις ότι κάθε τι
που κάνομε το βλέπει ο Θεός, τότε παρατήρησε ότι εσύ που είσαι άνθρωπος
και φτιαγμένος από χώμα, μπορείς σε μια στιγμή να σκέφτεσαι και να
συλλογίζεσαι πολλούς και διάφορους τόπους συγχρόνως. Πόσο μάλλον ο Θεός
που βλέπει τα πάντα σαν ένα σπόρο σιναπιού, που δίνει ζωή στα πάντα και
τα τρέφει όπως Εκείνος θέλει;
62. Όταν κλείσεις τις πόρτες του
σπιτιού σου και είσαι μόνος, να γνωρίζεις ότι είναι μαζί σου ο άγγελος
που έχει οριστεί για κάθε άνθρωπο από το Θεό. αυτός που οι Έλληνες
ονόμαζαν «οικείο δαίμονα». Αυτός, ο οποίος δεν κοιμάται ποτέ και δεν
κάνει ποτέ λάθος, είναι πάντοτε κοντά σου. βλέπει τα πάντα χωρίς να τον
εμποδίζει το σκοτάδι. Μαζί με αυτόν είναι σε κάθε τόπο και ο Θεός, γιατί
δεν υπάρχει τόπος ή πράγμα όπου δεν υπάρχει ο Θεός, αφού είναι
μεγαλύτερος απ' όλα και κρατά όλους μέσα στο χέρι Του.
63. Αν οι στρατιώτες μένουν
πιστοί στον Καίσαρα επειδή τους δίνει τις τροφές, πόσο μάλλον πρέπει να
φροντίζομε να ευχαριστούμε ακατάπαυστα με ασίγητα στόματα το Θεό και να
είμαστε αρεστοί σ' Αυτόν, ο Οποίος τα πάντα δημιούργησε για τον άνθρωπο;
64. Η ευγνωμοσύνη στο Θεό και η
ενάρετη ζωή είναι καρποφορία του ανθρώπου που είναι αρεστή στο Θεό. Οι
καρποί της γης δεν γίνονται μέσα σε μία ώρα αλλά με τον καιρό, με βροχές
και με καλλιέργεια. Όμοια και η καρποφορία των ανθρώπων στολίζεται με
την άσκηση, με τη μελέτη, με το χρόνο, με την καρτερία, την εγκράτεια
και την υπομονή. Και αν με αυτά μερικοί σε θεωρούν ευλαβή, εσύ μην έχεις
εμπιστοσύνη στον εαυτό σου όσο βρίσκεσαι στη ζωή και μη νομίζεις για
κανένα απ' όσα κάνεις ότι αρέσει στον Θεό. Γιατί πρέπει να γνωρίζεις ότι
δεν είναι εύκολο στον άνθρωπο να φυλάξει μέχρι το τέλος την
αναμαρτησία.
65. Τίποτε δεν είναι πιο
πολύτιμο στον άνθρωπο, όσο ο λόγος. Ο λόγος είναι τόσο δυνατός, ώστε με
το λόγο και την ευχαριστία μας λατρεύομε το Θεό, ενώ με τον άχρηστο και
δυσφημιστικό λόγο προκαλούμε την καταδίκη της ψυχής μας. Είναι
αναίσθητος ο άνθρωπος που κατηγορεί τη γέννησή του ή κάτι άλλο για τις
αμαρτίες του, αφού με την ελεύθερη θέλησή του μεταχειρίζεται λόγο ή έργο
πονηρό.
66. Αν φροντίζομε να θεραπεύομε
τις σωματικές ατέλειες για να μη μας ειρωνεύονται όσοι μας βλέπουν, πολύ
περισσότερο είναι μεγάλη ανάγκη να φροντίζομε να θεραπεύομε τα πάθη της
ψυχής, αφού μέλλουμε να κριθούμε μπροστά στο Θεό. μη βρεθούμε άτιμοι ή
καταγέλαστοι. Έχοντας το αυτεξούσιο, μπορούμε να μην πραγματοποιήσομε
τις πονηρές πράξεις που επιθυμούμε, αν το θελήσουμε. είναι στην εξουσία
μας να ζούμε με τρόπο που αρέσει στο Θεό. και κανείς ποτέ δεν θα μας
εξαναγκάσει να κάνομε χωρίς τη θέλησή μας κάτι κακό. Έτσι αν
αγωνιζόμαστε, θα είμαστε άνθρωποι άξιοι του Θεού και θα ζήσομε σαν
άγγελοι στους ουρανούς.
67. Αν θέλεις, είσαι δούλος των
παθών. αν θέλεις, είσαι ελεύθερος και δεν θα υποκύψεις στα πάθη. Γιατί ο
Θεός σε έκανε αυτεξούσιο. Και όποιος νικά τα πάθη της σάρκας
στεφανώνεται με την αφθαρσία. Αν δεν υπήρχαν τα πάθη, δεν θα υπήρχαν
αρετές, ούτε στεφάνια που χαρίζονται από το Θεό στους αξίους.
68. Εκείνοι που δεν βλέπουν το
συμφέρον τους αν και γνωρίζουν το αγαθό, έχουν τυφλή την ψυχή τους και
έχει πωρωθεί η διακριτική δύναμή τους. Αυτούς δεν πρέπει να τους
προσέχουμε, για να μην πέσομε κι εμείς στα πάθη τους από απρονοησία μας,
σαν τυφλοί.
69. Εναντίον εκείνων που
αμαρτάνουν δεν πρέπει να θυμώνομε και αν ακόμη διαπράττουν εγκλήματα
άξια τιμωρίας. Για χάρη του ίδιου του δικαίου όμως πρέπει να επαναφέρομε
όσους σφάλλουν και να τους τιμωρούμε αν τύχει, είτε μόνοι μας είτε μέσω
άλλων, αλλά δεν πρέπει να οργιζόμαστε, γιατί η οργή ενεργεί σύμφωνα με
το πάθος. δεν κρίνει σωστά και δεν βλέπει το δίκαιο. Γι' αυτό ούτε κι
εκείνους που δείχνουν υπερβολική ευσπλαχνία προς όσους σφάλλουν πρέπει
να τους παραδεχόμαστε. αλλά οι κακοί πρέπει να τιμωρούνται για το καλό
και τη δικαιοσύνη και όχι σύμφωνα με το πάθος μας, της οργής.
70. Μόνο ό,τι αποκτά η ψυχή
είναι σίγουρο και αναφαίρετο. Και αυτό είναι η ενάρετη και αρεστή στο
Θεό ζωή και η γνώση και τα καλά έργα. Ενώ ο πλούτος είναι τυφλός οδηγός
και ανόητος σύμβουλος. οδηγεί στην απώλεια την αναίσθητη ψυχή του
εκείνος που μεταχειρίζεται τον πλούτο με κακό και φιλήδονο τρόπο.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου