μερος 2ο
71. Πρέπει οι άνθρωποι ή τίποτε το
περιττό να μην αποκτούν, ή αν έχουν, να γνωρίζουν με βεβαιότητα ότι όλα
τα πράγματα της ζωής αυτής είναι από τη φύση τους φθαρτά και εύκολα
αφαιρούνται και πετιούνται και κομματιάζονται. Επομένως δεν πρέπει να
θλίβονται με όσα συμβαίνουν.
72. Γνώριζε ότι οι σωματικοί
πόνοι είναι φυσικοί για το σώμα, αφού είναι φθαρτό και υλικό. Πρέπει
λοιπόν σ' αυτές τις περιπτώσεις η παιδαγωγημένη ψυχή να προβάλλει
ευχαρίστως καρτερία και υπομονή και να μη κατηγορεί το Θεό γιατί έπλασε
το σώμα.
73. Εκείνοι που αγωνίζονται
στους ολυμπιακούς αγώνες δεν παίρνουν το στεφάνι όταν νικήσουν τον πρώτο
ή τον δεύτερο ή τον τρίτο, αλλά όταν νικήσουν όλους τους
συναγωνιζομένους. Έτσι και όποιος θέλει να στεφανωθεί από το Θεό, πρέπει
να γυμνάζει τη ψυχή του στη σωφροσύνη. όχι μόνο σε ότι έχει σχέση με το
σώμα, αλλά και στα σχετικά με τα κέρδη και τις αρπαγές και το φθόνο και
τις τροφές και τη ματαιοδοξία και τις κατηγορίες και τους θανάτους και
όλα τα παρόμοια.
74. Να μην ακολουθούμε την
ενάρετη και θεάρεστη διαγωγή για να μας επαινέσουν οι άνθρωποι, αλλά για
τη σωτηρία της ψυχής ας προτιμήσομε την ενάρετη ζωή. Γιατί κάθε ημέρα ο
θάνατος είναι μπροστά στα μάτια μας και τα ανθρώπινα είναι αβέβαια και
σκοτεινά.
75. Στην εξουσία μας είναι να
ζήσομε με σωφροσύνη. το να γίνομε όμως πλούσιοι δεν είναι στην εξουσία
μας. Τι λοιπόν; Πρέπει να καταδικάσομε την ψυχή μας για χάρη μιας
λιγόκαιρης φαντασίας του πλούτου που δεν είναι στην εξουσία μας να
αποκτήσομε; Και να είναι ο πλούτος το μόνο που επιθυμούμε; Πόσο ανόητα
τρέχομε χωρίς να γνωρίζομε ότι πρώτη απ' όλες τις αρετές είναι η
ταπεινοφροσύνη, όπως και πρώτο απ' όλα τα πάθη είναι η γαστριμαργία και η
επιθυμία των υλικών πραγμάτων!
76. Πρέπει να έχομε υπόψη
ακατάπαυστα οι φρόνιμοι άνθρωποι ότι με το να υποφέρομε μικρούς και
λιγόκαιρους κόπους στη ζωή, πολύ μεγάλη χαρά και ευχαρίστηση
απολαμβάνομε μετά το θάνατο. Γι΄αυτό εκείνος που πολεμά κατά των παθών
του και θέλει να στεφανωθεί από το Θεό, αν πέσει σε αμαρτία, ας μη χάσει
το θάρρος του και μείνει στη πτώση του απελπισμένος, αλλά να σηκωθεί
και ν' αρχίσει πάλι να αγωνίζεται και να φροντίσει να στεφανωθεί. Και αν
ξαναπέσει, πρέπει μέχρι την τελευταία αναπνοή να σηκώνεται. Γιατί οι
σωματικοί κόποι είναι όπλα και μέσα για ν' αποκτήσομε τις αρετές και
σώζουν την ψυχή.
77. Οι θλίψεις και τα λυπηρά που
συμβαίνουν στη ζωή, γίνονται αφορμή στους ανδρείους και άξιους
αγωνιστές να στεφανωθούν από το Θεό. Γι' αυτό πρέπει στη ζωή τους να
γίνουν σαν νεκροί για όλα τα βιοτικά πράγματα. γιατί ο νεκρός δεν θα
φροντίσει ποτέ για τίποτε αυτού του κόσμου.
78. Δεν πρέπει η λογική και
αγωνιζόμενη ψυχή, ευθύς αμέσως να φοβάται και να δειλιάζει απέναντι στα
πάθη, γιατί έτσι θα θεωρηθεί δειλή και θα περιφρονηθεί. Γιατί η ψυχή που
ταράζεται από τις φαντασίες της ζωής, απομακρύνεται από τα πρέποντα.
Στα αιώνια αγαθά προηγούνται οι αρετές της ψυχής μας, ενώ στις αιώνιες
κολάσεις αιτία είναι οι θεληματικές κακίες των ανθρώπων.
79. Ο λογικός άνθρωπος
πολεμείται δια μέσου των αισθήσεων από τα ψυχικά πάθη. Πέντε είναι οι
αισθήσεις του σώματος: όραση, όσφρηση, ακοή, γεύση, αφή. Υποκύπτοντας
μέσω των αισθήσεων αυτών στα τέσσερα πάθη αιχμαλωτίζεται η άθλια ψυχή.
Κι είναι αυτά τα τέσσερα πάθη της ψυχής: κενοδοξία, χαρά, θυμός, δειλία.
Όταν λοιπόν ο άνθρωπος με τη φρόνηση και την επανειλημμένη σκέψη σαν
καλός στρατηγός γίνει κύριος των παθών και τα νικήσει, δεν πολεμείται
πλέον από αυτά, αλλά έχει ειρήνη στην ψυχή του και στεφανώνεται από το
Θεό ως νικητής.
80. Από εκείνους που
διανυκτερεύουν στα πανδοχεία, μερικοί βρίσκουν κρεβάτια. άλλοι δεν έχουν
κρεβάτι. κοιμούνται στο πάτωμα και εντούτοις ροχαλίζουν όπως κι εκείνοι
που κοιμούνται σε κρεβάτι. Κι όταν περάσει η νύχτα, πρωί- πρωί αφήνουν
το κρεβάτι τους και το πανδοχείο και φεύγουν όλοι μαζί, έχοντας μόνο τα
πράγματά τους. Κατά τον ίδιο τρόπο και όλοι όσοι γεννιούνται σ' αυτόν
τον κόσμο, και οι φτωχοί και οι πλούσιοι και επίσημοι, βγαίνουν από την
ζωή σαν από πανδοχείο, χωρίς να παίρνουν μαζί τους τίποτε από τις
απολαύσεις του βίου και από τα πλούτη τους, παρά μόνον τα έργα τους,
καλά ή κακά, όσα έκαναν στη ζωή τους.
81. Αν κατέχεις καμιά υψηλή
εξουσία, μη φοβερίσεις εύκολα κανέναν με θάνατο, έχοντας υπόψη σου ότι
και συ φυσικώς είσαι υποκείμενος στο θάνατο και ότι η ψυχή βγάζει από
πάνω της το σώμα σαν τελευταίο ένδυμα. Αυτό έχοντας υπόψη σου να
εξασκείσαι πάντοτε στην πραότητα και να ευεργετείς, ευχαριστώντας
πάντοτε το Θεό. Γιατί εκείνος που δεν ευσπλαχνίζεται τους άλλους δεν
έχει αρετή πάνω του.
82. Το θάνατο, είναι αδύνατο και
δεν υπάρχει τρόπος να τον αποφύγομε. Αυτό το γνωρίζουν οι πραγματικά
στοχαστικοί άνθρωποι και γυμνασμένοι στις αρετές και στις θεάρεστες
σκέψεις, και δέχονται το θάνατο χωρίς στεναγμούς και φόβο και υπερβολική
λύπη, έχοντας υπόψη ότι δεν μπορούν να τον αποφύγουν και ότι μ' αυτόν
γλυτώνουν από τα κακά και δυσάρεστα του βίου.
83. Εκείνους που έχουν
λησμονήσει ολότελα την ενάρετη ζωή που είναι αρεστή στο Θεό και δεν
πιστεύουν τις σωστές και θεάρεστες διδασκαλίες, δεν πρέπει να τους
μισούμε αλλά μάλλον να τους συμπονούμε, γιατί είναι βλαμμένη η
διακριτική δύναμη της ψυχής τους και είναι τυφλή η καρδιά και η διάνοιά
τους. Αυτοί χάνονται γιατί από άγνοια δέχτηκαν το κακό ως καλό και δεν
γνωρίζουν το Θεό οι τρισάθλιοι και μωροί.
84. Να αποφεύγεις να μιλάς για
την αρετή και την ευσέβεια στους πολλούς. Δεν το λέω αυτό από φθόνο,
αλλά γιατί κατά την γνώμη μου θα φανείς γελοίος στους ανόητους. Το όμοιο
χαίρεται με το όμοιό του. Οι λόγοι για την αρετή και την ευσέβεια έχουν
λίγους ακροατές και ίσως εντελώς μετρημένους. Καλύτερα να μην μιλάς,
παρεκτός μόνο εκείνα που θέλει ο Θεός για την σωτηρία του ανθρώπου.
85. Η ψυχή πάσχει μαζί με το
σώμα, ενώ το σώμα δεν πάσχει μαζί με την ψυχή. Λόγου χάρη, όταν κόβεται
το σώμα, υποφέρει και η ψυχή. Όταν το σώμα είναι δυνατό και γερό,
συνευχαριστιέται το παθητικό μέρος της ψυχής. Όταν όμως σκέφτεται η
ψυχή, δεν σκέφτεται και το σώμα, αλλά μένει μόνο του κατά μέρος, γιατί η
σκέψη είναι ιδιότητα της ψυχής. Όπως και η άγνοια, η υπερηφάνεια, η
απιστία, η πλεονεξία, το μίσος, ο φθόνος, η οργή, η αδιαφορία, η
κενοδοξία, η επιθυμία της τιμής, η διχόνοια και η αίσθηση του καλού. όλα
αυτά τα ενεργεί η ψυχή.
86. Έχοντας το νου σου στο Θεό,
να είσαι ευσεβής, δηλαδή χωρίς φθόνο, αγαθός, εγκρατής, πράος, να δίνεις
όσο μπορείς, να είσαι κοινωνικός, ειρηνικός και τα παρόμοια, Γιατί αυτή
είναι η αναφαίρετη περιουσία της ψυχής, το να είσαι αρεστός στο Θεό με
τις παραπάνω αρετές. με το να μην κρίνεις κανένα, ούτε να λες οτι ο τάδε
είναι κακός και αμάρτησε, αλλά καλύτερα να αναζητείς τα δικά σου
αμαρτήματα και να εξετάζεις τη ζωή σου αν είναι αρεστή στο Θεό. Τι μας
ενδιαφέρει αν ο άλλος είναι κακός;
87. Ο αληθινός άνθρωπος
φροντίζει να είναι ευσεβής. Και ευσεβής είναι εκείνος που δεν επιθυμεί
τα ξένα πράγματα. Ξένα για τον άνθρωπο είναι όλα τα κτίσματα, και σαν
εικόνα του Θεού που είναι, όλα τα περιφρονεί. Γίνεται ο άνθρωπος εικόνα
του Θεού όταν ζει ορθά και θεάρεστα. Αυτό δεν μπορεί να γίνει, αν δεν
απομακρυνθεί ο άνθρωπος από τις μέριμνες της ζωής. Εκείνος που έχει νου
που αγαπά το Θεό, γνωρίζει πόση ψυχική ωφέλεια και ευλάβεια προέρχεται
από αυτό. Ο θεοσεβής άνθρωπος δεν κατηγορεί κανένα για τις αμαρτίες του
παρά μόνο τον εαυτό του. Και αυτό είναι σημάδι σωτηρίας της ψυχής.
88. Όσοι φροντίζουν να
αποκτήσουν τα πρόσκαιρα αγαθά ακόμη και με την βία, και αγαπούν τα έργα
της κακίας αψηφώντας το θάνατο και την απώλεια της ψυχής τους, χωρίς να
βλέπουν οι άθλιοι το συμφέρον τους, τούτοι δεν λογαριάζουν τι υποφέρουν
οι άνθρωποι μετά το θάνατο από την κακία.
89. Η κακία είναι πάθος που
βρίσκεται στην ύλη. Της κακίας όμως δεν είναι αίτιος ο Θεός. Αυτός έδωσε
στους ανθρώπους γνώση και επιτηδειότητα και την ιδιότητα να διακρίνουν
το καλό από το κακό και αυτεξουσιότητα. Αυτό που γεννά όλα τα πάθη της
κακίας είναι η αμέλεια και η οκνηρία των ανθρώπων. ο Θεός δεν φταίει
διόλου σ' αυτό. Από την κακή τους προαίρεση οι δαίμονες έγιναν πονηροί,
όπως και οι περισσότεροι άνθρωποι.
90. Ο άνθρωπος που είναι
αχώριστος από την ευσέβεια, δεν επιτρέπει να εισχωρήσει κρυφά η κακία
στην ψυχή του. Όταν απουσιάζει η κακία, τότε η ψυχή ούτε κίνδυνο έχει,
ούτε βλάπτεται από τίποτε. Τέτοιους ανθρώπους ούτε απαίσιος δαίμονας,
ούτε κακή μοίρα τους κυριεύει, γιατί ο Θεός τους γλυτώνει από κινδύνους
και ζουν χωρίς να υποστούν βλάβη, θείοι και έξοχοι. Και αν κανείς
επαινέσει έναν τέτοιον άνθρωπο, αυτός γελά μέσα του γι' αυτούς που τον
επαινούν. Και αν κανείς τον κατηγορεί, δεν δικαιολογείται σε όσους τον
κατηγορούν. ούτε καν αγανακτεί για ό,τι του λένε.
91. Η κακία ακολουθεί την
ανθρώπινη φύση όπως η σκουριά το χαλκό και η ακαθαρσία το σώμα. Αλλά
ούτε ο χαλκουργός έκανε τη σκουριά, ούτε οι γονείς την ακαθαρσία. Έτσι
ούτε την κακία την έκανε ο Θεός. Έδωσε γνώση στον άνθρωπο και δύναμη να
διακρίνει για να αποφύγει το κακό, γνωρίζοντας ότι βλάπτεται από το κακό
και τιμωρείται. Πρόσεχε λοιπόν μήπως δει κανένα να είναι ευτυχής μέσα
σε εξουσία και πλούτο και τον καλοτυχίσεις, παρασυρόμενος από τον
δαίμονα. Αλλά ευθύς να βάλεις το θάνατο μπροστά στα μάτια σου και ποτέ
δεν θα επιθυμήσεις κανένα κακό ή γήινο.
92. Ο Θεός μας στα επουράνια
χάρισε την αθανασία και τα επίγεια τα έβαλε μέσα στην μεταβολή. Στο
σύμπαν δώρισε ζωή και κίνηση. Όλα αυτά για χάρη του ανθρώπου. Γι' αυτό
να μην παρασύρεσαι από τα εξωτερικά φαινόμενα του βίου που υποβάλλει στο
νου σου ο διάβολος – γιατί αυτός είναι που υποβάλλει στην ψυχή τις
πονηρές ενθυμήσεις-, αλλά ευθύς να θυμάσαι τα ουράνια αγαθά και να λες
στον εαυτό σου: «Αν θέλω, μπορώ να νικήσω κι αυτό το πάθος. Δε θα νικήσω
όμως αν θέλω να πετύχω την δική μου όρεξη». Έτσι λοιπόν να ασκείσαι,
γιατί έτσι μπορείς να σώσεις την ψυχή σου.
93. Ζωή είναι η ένωση και σχέση
του νου, της ψυχής και του σώματος. Ο θάνατος δεν είναι καταστροφή αυτών
που ενώθηκαν, αλλά διάλυση της γνώσεώς τους. Γιατί μέσα στο Θεό
διατηρούνται όλα και μετά τη διάλυσή τους.
94. Ο νους δεν είναι ψυχή αλλά
δωρεά του Θεού που σώζει τη ψυχή και προηγείται και την συμβουλεύει –
δηλαδή ο νους που είναι ευάρεστος στο Θεό. Τη συμβουλεύει λοιπόν, τα
πρόσκαιρα και υλικά και φθαρτά να τα καταφρονήσει και να ερωτευθεί τα
αιώνια και άφθαρτα και άυλα αγαθά. Και ενώ θα ζει με το σώμα στη γη, να
κατανοεί με το νου και να θεωρεί όλα τα ουράνια και τα σχετικά με το
Θεό. Ο θεοφιλής λοιπόν νους είναι ευεργέτης και σωτηρία της ψυχής του
ανθρώπου.
95. Η ψυχή όταν ενωθεί με το
σώμα, ευθύς από την λύπη και την ηδονή σκοτίζεται και χάνεται. Και είναι
η λύπη και η ηδονή σαν τους χυμούς του σώματος. Ο νους που αγαπά το Θεό
κάνει το αντίθετο. στενοχωρεί το σώμα και σώζει την ψυχή, σαν γιατρός
που κατακόβει και καυτηριάζει τα σώματα.
96. Όσες ψυχές δεν έχουν ηνίοχο
το λογικό και δεν κυβερνιούνται από το νου, για να σφίγγει και να
αναχαιτίζει και να κυβερνά τα πάθη τους, δηλ. τη λύπη και την ηδονή,
αυτές οι ψυχές χάνονται σαν τα άλογα ζώα, με το να παρασύρεται η λογική
δύναμη της ψυχής από τα πάθη σαν τον ηνίοχο που νικήθηκε από τα άλογα
του αμαξιού.
97. Πολύ μεγάλη ασθένεια της
ψυχής και αφανισμός και καταστροφή είναι το να μην γνωρίζει το Θεό, που
όλα τα δημιούργησε για τον άνθρωπο και του δώρισε το νου και το λογικό,
με τα οποία πετώντας ο άνθρωπος, ενώνεται με τον Θεό και Τον εννοεί και
Τον δοξάζει.
98. Η ψυχή βρίσκεται μέσα στο
σώμα, στην ψυχή βρίσκεται ο νους και μέσα στο νου βρίσκεται το λογικό.
Με αυτά στοχαζόμαστε και δοξολογούμε το Θεό, ο Οποίος παρέχει στην ψυχή
την αθανασία, την αφθαρσία και την αιώνια απόλαυση. Επειδή ο Θεός σε όλα
τα όντα, μόνο από αγαθότητα, χάρισε την ύπαρξη.
99. Ο Θεός αφού έκανε τον
άνθρωπο αυτεξούσιο, ως πλουσιόδωρος και αγαθός που είναι, του έδωσε και
την δύναμη, αν θέλει, να γίνεται αρεστός σ' Αυτόν. Και αρέσει στο Θεό το
να μην υπάρχει κακία στους ανθρώπους. Αν τώρα οι άνθρωποι επαινούν τα
καλά έργα και τις αρετές της αγίας ψυχής που αγαπά το Θεό και κατηγορούν
τις αισχρές και πονηρές πράξεις, πόσο μάλλον ο Θεός, ο Οποίος θέλει τη
σωτηρία του ανθρώπου;
100. Τα αγαθά από τον αγαθό Θεό
τα παίρνει ο άνθρωπος. γι' αυτό το σκοπό και δημιουργήθηκε από το Θεό.
Τα κακά επισύρει ο άνθρωπος ο ίδιος στον εαυτό του εξαιτίας της κακίας,
της επιθυμίας και της αναισθησίας του.
101. Η ασυλλόγιστη ψυχή, ενώ
είναι αθάνατη και κυριαρχεί πάνω στο σώμα, γίνεται δούλη του σώματος με
τις ηδονές και δεν εννοεί ότι η σωματική απόλαυση είναι βλάβη της ψυχής.
Πέφτοντας σε αναισθησία και μωρία, φροντίζει μόνο για τις απολαύσεις
του σώματος.
102. Ο Θεός είναι αγαθός, ο
άνθρωπος είναι πονηρός. Κανένα κακό δεν υπάρχει στον ουρανό, κανένα καλό
δεν υπάρχει πάνω στη γη. Ο λογικός άνθρωπος διαλέγει το καλύτερο και
γνωρίζει το Θεό των όλων και Τον ευχαριστεί και Τον υμνεί. και όσο ζει
αποστρέφεται το σώμα του και δεν επιτρέπει στον εαυτό του να εκτελέσει
τις πονηρές επιθυμίες του, γιατί γνωρίζει ότι έχουν την δύναμη να
οδηγούν τον άνθρωπο στην απώλεια.
103. Ο πονηρός άνθρωπος αγαπά
την πλεονεξία και περιφρονεί τη δικαιοσύνη και την αρετή. και ούτε την
αβεβαιότητα και την ακαταστασία και το λιγόχρονο της ζωής συλλογίζεται,
ούτε τον θάνατο που είναι αναπόφευκτος και δεν μπορεί κανείς με δώρα να
τον δελεάσει. Αν είναι γέροντας αισχρός και ασυλλόγιστος, τότε είναι σαν
το σάπιο ξύλο που δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε τίποτε.
104. Όταν έχομε πρώτα δοκιμάσει
εκείνα που μας λυπούν και μας στενοχωρούν, τότε αισθανόμαστε τη χαρά και
την ηδονή. Λόγου χάρη, δεν πίνει κανείς ευχάριστα αν δεν διψάσει, ούτε
τρώει ευχάριστα αν δεν πεινάσει, ούτε κοιμάται μ' ευχαρίστηση αν δεν
νυστάξει πάρα πολύ, ούτε χαίρεται πραγματικά αν πρωτύτερα δεν λυπηθεί.
Έτσι ούτε τα αιώνια αγαθά θα απολαύσομε αν δεν καταφρονήσομε τα
πρόσκαιρα και λιγόκαιρα.
105. Το λογικό είναι υπηρέτης του νου. Ό,τι θέλει ο νους, εξηγεί και εκφράζει το λογικό.
106. Ο νους βλέπει τα πάντα,
ακόμα και τα επουράνια. τίποτε δεν τον σκοτεινιάζει παρά μόνο η αμαρτία.
Στον καθαρό νου τίποτε δεν είναι ακατανόητο, όπως και για τον λόγο
τίποτε δεν υπάρχει που να μην μπορεί να το εκφράσει.
107. Ο άνθρωπος εξαιτίας του
σώματος είναι θνητός, αλλά εξαιτίας του νου και του λογικού είναι
αθάνατος. Ενώ σωπαίνεις σκέφτεσαι, κι όταν σκεφτείς μιλάς, γιατί μέσα
στη σιωπή ο νους γεννά το λόγο. Ευχάριστος λόγος που προσφέρεται στο
Θεό, είναι σωτηρία του ανθρώπου.
108. Εκείνος που μιλάει τα
ασυλλόγιστα δεν έχει νου, γιατί δε μιλά έπειτα από σκέψη. Αλλά σκέψου
και κοίταξε τι συμφέρει να κάνεις για τη σωτηρία της ψυχής σου.
109. Ο λόγος που βγαίνει από το
νου έπειτα από σκέψη και είναι ψυχωφελής, είναι δωρεά του Θεού.
Αντίθετα, ο λόγος που είναι γεμάτος φλυαρία και συζητεί για το μέγεθος
και τις διαστάσεις του ουρανού και της γης και πόσο μεγάλος είναι ο
ήλιος και τα άστρα, είναι εφεύρημα ανθρώπου που ματαιοπονεί. Γιατί ζητά
εκείνα που δεν ωφελούν, κομπάζοντας μάταια, σαν να θέλει να αντλήσει
νερό με το κόσκινο. Αυτά όμως δεν είναι δυνατό να τα βρουν οι άνθρωποι.
110. Κανένας δε βλέπει τον
ουρανό και δεν μπορεί να εννοήσει όσα αυτός περιέχει, παρά μόνο ο
άνθρωπος που φροντίζει να ζει ενάρετα και συλλογίζεται και δοξάζει
Εκείνον που τον έπλασε για να τον σώσει και να του χαρίσει τη ζωή. Γιατί
γνωρίζει αυτός ο άνθρωπος που αγαπά το Θεό ότι χωρίς το Θεό τίποτε δεν
υπάρχει. Ο Θεός είναι σε κάθε τόπο και σε κάθε πράγμα, επειδή είναι
απεριόριστος.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου