Παρασκευή 10 Δεκεμβρίου 2010


ΜΕΓΑΛΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ: ΟΜΙΛΙΑ ΕΙΣ ΤΗΝ ΕΞΑΗΜΕΡΟΝ
Η «Εξαήμερος» του Μεγάλου Βασιλείου αποτελεί ένα από τα σπουδαιότερα έργα της Πατερικής Γραμματείας. Αποτελείται από εννέα λόγους που εκφωνήθηκαν στην Καισάρεια, πιθανόν κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Είναι ένας υπομνηματισμός στα πρώτα κεφάλαια της Γένεσης. Δυστυχώς δεν περιλαμβάνεται σε αυτό ομιλία που να αναφέρεται στη δημιουργία του ανθρώπου (Σχετικό έργο που χρησιμοποιεί το όνομα του Μεγάλου Βασιλείου είναι ψευδεπίγραφο).

 

ΟΜΙΛΙΑ α΄.
ν ρχ ποησεν Θες τν ορανν κα τν γν.

I

Πρπουσα ρχ τ περ τς το κσμου συστσεως μλλοντι διηγεσθαι, ρχν τς τν ρωμνων διακοσμσεως προθεναι το λγου. Ορανο γρ κα γς ποησις παραδδοσθαι μλλει, οκ ατομτως συνενεχθεσα, ς τινες φαντσθησαν, παρ δ το Θεο τν αταν λαβοσα. Ποα κο το μεγθους τν λεγομνων ξα; πς παρεσκευασμνην ψυχν πρς τν τν τηλικοτων κρασιν προσκεν παντν; Καθαρεουσαν τν παθν τς σαρκς, νεπισκτητον μερμναις βιωτικας, φιλπονον, ξεταστικήν, πντοθεν περισκοποσαν ε ποθεν λβοι ξαν ννοιαν το Θεο. λλ πρν ξετσαι τν ν τος ῥήμασιν κρβειαν, κα διερευνσασθαι λκα τν μικρν φωνν τοτων στ τ σημαινμενα, νθυμηθμεν τς διαλεγμενος μν.
Διτι κν τς βαθεας καρδας το συγγραφως μ φικμεθα δι τ τς διανοας μν σθενς, λλ τ γε ξιοπιστίᾳ προσχοντες το λγοντος, ατομτως ες συγκατθεσιν τν ερημνων ναχθησμεθα Μωϋσς τονυν στν τν συγγραφν τατην καταβαλλμενος· Μωϋσς κενος μαρτυρηθες στεος εναι παρ τ Θε, τι πομζιος ν· ν εσεποισατο μν θυγτηρ το Φαραώ, ξθρεψε δ βασιλικς, τος σοφος τν Αγυπτων διδασκλους ατ τς παιδεσεως πιστσασα. ς τν γκον τς τυραννδος μισσας, κα πρς τ ταπεινν τν μοφλων ναδραμών, ελετο συγκακουχεσθαι τ λα το Θεο, πρσκαιρον χειν μαρτας πλαυσιν. τν πρς τ δκαιον φιλαν ξ ατς τς φσεως κεκτημνος, που γε κα πρν πιτραπναι ατ το λαο τν ρχήν, φανεται δι τ τς φσεως μισοπνηρον μχρι θαντου τος κακος μυνμενος. φυγαδευθες παρ τν εεργετηθντων, κα σμνως μν τος Αγυπτιακος θορβους πολιπών, τν δ Αθιοπαν καταλαβών, κκε πσαν σχολν π τν λλων γων, κα ν τεσσαρκοντα λοις τεσιν τ θεωρίᾳ τν ντων ποσχολσας. ς γδοηκοστν δη γεγονς τος, εδε Θεν ς νθρπ δεν δυνατόν, μλλον δ ς οδεν τν λλων πρξε κατ τν μαρτυραν ατν το Θεο, τι νν γνηται προφτης μν τ Κυρίῳ, ν ρματι ατ γνωσθσομαι, κα ν πν λαλσω ατ. Οχ οτως ς θερπων μου Μωϋσς, ν λ τ οκ μου πιστς στι· στμα κατ στμα λαλσω ατ, ν εδει, κα ο δι' ανιγμτων. Οτος τονυν τς ατοπροσπου θας το Θεο ξσου τος γγλοις ξιωθες, ξ ν κουσε παρ το Θεο διαλγεται μν. κοσωμεν τονυν ληθεας ημτων οκ ν πειθος σοφας νθρωπνης, λλ' ν διδακτος Πνεματος λαληθεσιν· ν τ τλος οχ τν κουντων παινος, λλ' σωτηρα τν διδασκομνων.

II

στησ μου τν λγον τ θαμα τς διανοας. Τ πρτον επω; πθεν ρξομαι τς ξηγσεως; νλγξω τν ξω τν ματαιτητα; νυμνσω τν μετραν λθειαν; Πολλ περ φσεως πραγματεσαντο ο τν λλνων σοφο, κα οδ ες παρ' ατος λγος στηκεν κνητος κα σλευτος, ε το δευτρου τν πρ ατο καταβλλοντος· στε μν μηδν ργον εναι τ κενων λγχειν· ρκοσι γρ λλλοις πρς τν οκεαν νατροπν. Ο γρ Θεν γνοσαντες, αταν μφρονα προεστναι τς γενσεως τν λων ο συνεχρησαν, λλ' οκεως τ ξ ρχς γνοίᾳ τ φεξς συνεπραναν. Δι τοτο ο μν π τς λικς ποθσεις κατφυγον, τος το κσμου στοιχεοις τν αταν το παντς ναθντες· ο δ τομα κα μερ σματα, κα γκους κα πρους συνχειν τν φσιν τν ρατν φαντσθησαν. Νν μν γρ συνιντων λλλοις τν μερν σωμτων, νν δ μετασυγκρινομνων, τς γενσεις κα τς φθορς πιγνεσθαι· κα τν διαρκεστρων σωμτων τν σχυροτραν τν τμων ντεμπλοκν τς διαμονς τν αταν παρχειν. ντως στν ρχνης φανουσιν ο τατα γρφοντες, ο οτω λεπτς κα νυποσττους ρχς ορανο κα γς κα θαλσσης ποτιθμενοι. Ο γρ δεσαν επεν, ν ρχ ποησεν Θες τν ορανν κα τν γν. Δι τοτο κυβρνητα κα διοκητα εναι τ σμπαντα, ς ν τχ φερμενα, π τς νοικοσης ατος θετητος πατθησαν. περ να μ πθωμεν μες, τν κοσμοποιαν συγγρφων εθς ν τος πρτοις ῥήμασι τ νματι το Θεο τν δινοιαν μν κατεφτισεν, επών, ν ρχ ποησεν Θες. Τ καλ τξις; ρχν πρτον πθηκεν, να μ ναρχον ατν οηθσ τινές. Ετα πγαγε τό, ποησεν, να δειχθ, τι λχιστον μρος τς το δημιουργο δυνμες στι τ ποιηθν. ς γρ κεραμες π τς ατς τχνης μυρα διαπλσας σκεη, οτε τν τχνην οτε δναμιν ξανλωσεν· οτω κα το παντς τοτου δημιουργς, οχ ν κσμ σμμετρον τν ποιητικν χων δναμιν, λλ' ες τ πειροπλσιον περβανουσαν, τ οπ το θελματος μν ες τ εναι παργαγε τ μεγθη τν ρωμνων. Ε ον κα ρχν χει κσμος, κα πεποηται, ζτει, τς τν ρχν ατ δούς, κα τς ποιητς; Μλλον δέ, να μ νθρωπνοις λογισμος κζητν παρατραπς που τς ληθεας, προφθασε τ διδασκαλίᾳ, οονε σφραγδα κα φυλακτριον τας ψυχας μν μβαλν τ πολυτμητον νομα το Θεο, επών, ν ρχ ποησεν Θες. μακαρα φσις, φθονος γαθτης, τ γαπητν πσι τος λγου μετειληφσι, τ πολυπθητον κλλος, ρχ τν ντων, πηγ τς ζως, τ νοερν φς, πρσιτος σοφα, οτος ποησεν ν ρχ τν ορανν κα τν γν.
Μ ον ναρχα φαντζου, νθρωπε, τ ρμενα, μηδέ, πειδ κυκλσε περιτρχει τ κατ' ορανν κινομενα, δ το κκλου ρχ τ προχερ ασθσει μν οκ εληπτος, ναρχον εναι νομσς τν κυκλοφορικν σωμτων τν φσιν. Οδ γρ κκλος οτος, τ ππεδον λγω σχμα τ π μις γραμμς περιεχμενον, πειδ διαφεγει τν μετραν ασθησιν, κα οτε θεν ρξατο ξευρεν δυνμεθα, οτε ες κατληξεν, δη κα ναρχον ατν φελομεν ποτθεσθαι. λλ κν τν ασθησιν διαφεγ, τ γε ληθείᾳ πντως π τινος ρξατο κντρ κα διαστματ τινι περιγρψας ατν. Οτω κα σ μή, πειδ ες αυτ συννεει τ κκλ κινομενα, τ τς κινσεως ατν μαλόν, κα μηδεν μσ διακοπτμενον, τν το ναρχον τν κσμον κα τελετητον ενα σοι πλνην γκαταλπ. Παργει γρ τ σχμα το κσμου τοτου. Κα, ορανς κα γ παρελεσονται. Προαναφνησις τν περ συντελεας δογμτων κα περ τς το κσμου μεταποισεως, τ νν ν βραχσι κατ τν στοιχεωσιν τς θεοπνεστου διδασκαλας παραδιδμενα. ν ρχ ποησεν Θες. Τ π χρνου ρξμενα πσα νγκη κα ν χρν συντελεσθναι. Ε ρχν χει χρονικήν, μ μφιβλς περ το τλους. Γεωμετραι γρ κα ριθμητικα μθοδοι, κα α περ τν στερεν πραγματεαι, κα πολυθρλλητος στρονομα, πολυσχολος ματαιτης, πρς ποον καταστρφουσι τλος; Επερ ο περ τατα σπουδακτες συναδιον εναι τ κτστ τν λων Θε κα τν ρμενον τοτον κσμον διενοθησαν, πρς τν ατν δξαν γαγντες τν περιγεγραμμνον κα σμα χοντα λικόν, τ περιλπτ κα ορτ φσει, μηδ τοσοτον δυνηθντες ννοηθναι, τι ο τ μρη φθορας κα λλοισεσιν πκειται, τοτου κα τ λον νγκη ποτ τ ατ παθματα τος οκεοις μρεσιν ποστναι. λλ τοσοτον ματαιθησαν τος διαλογισμος ατν, κα σκοτσθη σνετος ατν καρδα, κα φσκοντες εναι σοφο, μωρνθησαν, στε ο μν συνυπρχειν ξ ϊδου τ Θε τν ορανν πεφναντο· ο δ ατν εναι Θεν ναρχν τε κα τελετητον, κα τς τν κατ μρος οκονομας ατιον.
που ατος περιουσα τς το κσμου σοφας προσθκην οσει ποτ τς χαλεπς κατακρσεως, τι οτως ξ περ τ μταια βλποντες, κντες πρς τν σνεσιν τς ληθεας πετυφλθησαν. λλ' ο τν στρων τ διαστματα καταμετροντες, κα τος ειφανες ατν κα ρκτους πογραφμενοι, κα σοι περ τν ντιον πλον κεμενοι τος μν εσι φανερο, μν δ γνωστοι· κα βρειον πλτος, κα ζδιακν κκλον μυροις διαστμασι διαιροντες· κα παναφορς στρων, κα στηριγμούς, κα ποκλσεις, κα πντων τν π τ προηγομενα κνησιν δι' κριβεας τηρσαντες· κα δι πσου χρνου τν πλανωμνων καστος τν αυτο περοδον κπληρο· μαν τν πασν μηχανν οκ ξερον πρς τ τν Θεν ννοσαι ποιητν το παντς, κα κριτν δκαιον, τν ξαν ντδοσιν τος βεβιωμνοις πγοντα· οδ τ περ τς κρσεως λγ τν κλουθον τς συντελεας ννοιαν πιγνναι, τι νγκη μεταποιηθναι τν κσμον, ε μλλοι κα τν ψυχν κατστασις πρς τερον εδος ζως μεταβλλειν. σπερ γρ παροσα ζω συγγεν σχε το κσμου τοτου τν φσιν· οτω κα μλλουσα τν ψυχν μν διαγωγ οκεαν τ καταστσει ποδξεται τν λξιν. Ο δ τοσοτον πχουσιν ς ληθσι τοτοις προσχειν, στε κα πλατν γλωτα καταχουσιν μν περ συντελεας το κσμου τοτου κα παλιγγενεσας αἰῶνος παγγελλντων.
πειδ δ ρχ κατ φσιν προττακται τν π' ατς, ναγκαως περ τν π χρνου τ εναι χντων διαλεγμενοι, τατην πντων προταξε τν φωνήν, επών, 'Εν ρχ ποησεν.
ν γρ τι, ς οικεν, κα πρ το κσμου τοτου, τ μν διανοίᾳ μν στ θεωρητόν, νιστρητον δ κατελεφθη, δι τ τος εσαγομνοις τι κα νηποις κατ τν γνσιν νεπιτδειον. ν τις πρεσβυτρα τς το κσμου γενσεως κατστασις τας περκοσμοις δυνμεσι πρπουσα, πρχρονος, αωνα, ἀΐδιος. Δημιουργματα δ ν ατ τν λων κτστης κα δημιουργς πετλεσε, φς νοητν πρπον τ μακαριτητι τν φιλοντων τν Κριον, τς λογικς κα ορτους φσεις, κα πσαν τν τν νοητν διακσμησιν, σα τν μετραν δινοιαν περβανει, ν οδ τς νομασας ξευρεν δυνατν. Τατα το ορτου κσμου συμπληρο τν οσαν, ς διδσκει μς Παλος, λγων, τι ν ατ κτσθη τ πντα, ετε ρατά, ετε ἀόρατα, ετε θρνοι, ετε κυριτητες, ετε ρχα, ετε ξουσαι, ετε δυνμεις, ετε γγλων στρατια, ετε ρχαγγλων πιστασαι· τε δ δει λοιπν κα τν κσμον τοτον πεισαχθναι τος οσι, προηγουμνως μν διδασκαλεον κα παιδευτριον τν νθρωπνων ψυχν· πειτα μντοι κα παξαπλς πντων τν ν γενσει κα φθορ πιτδειον νδιατημα. Συμφυς ρα τ κσμ, κα τος ν ατ ζοις τε κα φυτος, το χρνου διξοδος πστη, πειγομνη ε κα παραρρουσα, κα μηδαμο παυομνη το δρμου. οχ τοιοτος χρνος, ο τ μν παρελθν φανσθη, τ δ μλλον οπω πρεστι, τ δ παρν πρν γνωσθναι διαδιδρσκει τν ασθησιν;
Τοιατη δ τις κα τν γινομνων φσις, αξανομνη πντως, φθνουσα, τ δ δρυμνον κα στσιμον οκ πδηλον χουσα. πρεπεν ον τος ζων τε κα φυτν σμασιν, οονε εματ τινι πρς νγκην νδεδεμνοις, κα τ πρς γνεσιν φθορν γοσ κινσει συνεχομνοις, π τς το χρνου φσεως περιχεσθαι, συγγεν τος λλοιουμνοις κεκτημνου τν διτητα. ντεθεν οκεως πβαλε τ περ ατν λγ σοφς μς το κσμου τν γνεσιν κδιδσκων, επών, ν ρχ ποησεν· τουτστιν, ν ρχ τατ τ κατ χρνον. Ο γρ δ κατ πρεσβυγνειαν πντων τν γενομνων προχειν ατν μαρτυρν λγει ν ρχ γεγονναι, λλ μετ τ ἀόρατα κα νοομενα τν ρατν τοτων κα ασθσει ληπτν τν ρχν τς πρξεως διηγεται. Λγεται μν ον ρχ κα πρτη κνησις· ς, ρχ δο γαθς τ ποιεν δκαια. π γρ τν δικαων πρξεων πρτον κινομεθα πρς τν μακριον βον. Λγεται δ ρχ κα θεν γνετα τι, το νυπρχοντος ατ ς π οκας θεμλιος, κα π πλοου τρπις, καθ ερηται, ρχ σοφας, φβος Κυρου. Οον γρ κρηπς κα βθρον πρς τν τελεωσιν ελβεια. ρχ δ κα τν τεχνικν ργων τχνη· ς σοφα Βεσελελ, το περ τν σκηνν κσμου. ρχ δ πρξεων πολλκις κα τ εχρηστον τλος τν γινομνων· ς τς λεημοσνης παρ Θεο ποδοχή, κα πσης τς κατ' ρετν νεργεας τ ν παγγελαις ποκεμενον τλος.
Τοσαυταχς ον λεγομνης τς ρχς, σκπει ε μ πσι τος σημαινομνοις παροσα φων φαρμσει. Κα γρ φ' ο χρνου ρξατο το κσμου τοτου σστασις, δυνατν σοι μαθεν, ἐάν γε κ το παρντος ες τ κατπιν ναποδζων, φιλονεικσς ερεν τν πρτην μραν τς το κσμου γενσεως. Ερσεις γρ οτως, πθεν τ χρν πρτη κνησις, πειτα, τι κα οονε θεμλιο τινες κα κρηπδες προκατεβλθησαν ορανς κα γ· ετα, τι στ τις τεχνικς λγος καθηγησμενος τς τν ρωμνων διακοσμσεως, ς νδεκνυτα σοι φων τς ρχς· κα τ μ εκ μηδ μτην, λλ πρς τι τλος φλιμον κα μεγλην χρεαν τος οσι συνεισφερμενον πινενοσθαι τν κσμον, επερ τ ντι ψυχν λογικν διδασκαλεον κα θεογνωσας στ παιδευτριον, δι τν ρωμνων κα ασθητν χειραγωγαν τ ν παρεχμενος πρς τν θεωραν τν ορτων, καθ φησιν πστολος, τι Τ ἀόρατα ατο π κτσεως κσμου τος ποιμασι νοομενα καθορται. τχα δι τ καριαον κα χρονον τς δημιουργας ερηται τό, ν ρχ ποησεν, πειδ μερς τι κα διστατον ρχ. ς γρ ρχ τς δο οπω δς, κα ρχ τς οκας οκ οκα, οτω κα το χρνου ρχ οπω χρνος, λλ' οδ μρος ατο τ λχιστον. Ε δ φιλονεικν τις χρνον εναι λγοι τν ρχήν, γινωσκτω τι διαιρσει ατν ες τ το χρνου μρη. Τατα δ στιν, ρχή, κα μσα, κα τελευτ. ρχν δ ρχς πινοεν παντελς καταγλαστον. Κα διχοτομν τν ρχήν, δο ποισει ντ μις, μλλον δ πολλς κα περους, το διαιρεθντος ε ες τερα τεμνομνου. να τονυν διδαχθμεν μο τ βουλσει το Θεο χρνως συνυφεστναι τν κσμον, ερηται τό, ν ρχ ποησεν. περ τεροι τν ρμηνευτν, σαφστερον τν νον κδιδντες, ερκασιν, ν κεφαλαίῳ ποησεν Θες, τουτστιν, θρως κα ν λγ. Τ μν ον περ ρχς, ς λγα π πολλν επεν, π τοσοτον.
πειδ δ κα τν τεχνν α μν ποιητικα λγονται, α δ πρακτικα, α δ θεωρητικα· κα τν μν θεωρητικν τλος στν κατ νον νργεια· τν δ πρακτικν, ατ το σματος κνησις, ς παυσαμνης οδν πστη οδ παρμεινε τος ρσιν· ρχσεως γρ κα αλητικς τλος οδν, λλ' ατ ες αυτν νργεια καταλγει· π δ τν ποιητικν τεχνν, κα παυσαμνων τς νεργεας, προκεμενν στι τ ργον· ς οκοδομικς κα τεκτονικς κα χαλκευτικς κα φαντικς, κα σαι τοιαται, α, κν μ παρ τεχντης, κανς ν αυτας τος τεχνικος λγους μφανουσι, κα ξεστ σοι θαυμσαι τν οκοδμον π το ργου, κα τν χαλκα κα τν φντην. να ον δειχθ τι κσμος τεχνικν στι κατασκεασμα, προκεμενον πσιν ες θεωραν, στε δι' ατο τν το ποισαντος ατν σοφαν πιγινσκεσθαι, οκ λλ τιν φων χρσατο σοφς Μωϋσς περ ατο, λλ' επεν, ν ρχ ποησεν· οχ νργησεν, οδ πστησεν, λλ ποησεν. Κα καθτι πολλο τν φαντασθντων συνυπρχειν ξ ϊδου τ Θε τν κσμον, οχ γεγενσθαι παρ' ατο συνεχρησαν, λλ' οονε ποσκασμα τς δυνμεως ατο ντα ατομτως παρυποστναι· κα ατιον μν ατο μολογοσι τν Θεόν, ατιον δ προαιρτως, ς τς σκις τ σμα, κα τς λαμπηδνος τ παυγζον· τν ον τοιατην πτην πανορθομενος προφτης, τ κριβείᾳ τατ τν ημτων χρσατο επών, ν ρχ ποησεν Θες. Οχ ατ τοτο τν αταν το εναι παρσχεν, λλ' ποησεν ς γαθς τ χρσιμον, ς σοφς, τ κλλιστον, ς δυνατς, τ μγιστον. Μνον γρ οχ τεχντην σοι δειξεν μβεβηκτα τ οσίᾳ τν λων, κα τ καθ' καστον μρη πρς λληλα συναρμζοντα, κα τ πν μλογον αυτ κα σμφωνον κα ναρμονως χον ποτελοντα. ν ρχ ποησεν Θες τν ορανν κα τν γν. κ δο τν κρων το παντς τν παρξιν παρνξατο, τ μν οραν τ πρεσβεα τς γενσεως ποδούς, τν δ γν δευτερεειν φμενος τ πρξει. Πντως δ κα ε τι τοτων μσον, συναπεγενθη τος πρασιν. στε κν μηδν επ περ τν στοιχεων, πυρς, κα δατος, κα ἀέρος, λλ σ τ παρ σαυτο συνσει νει, πρτον μν τι πντα ν πσι μμικται, κα ν γ ερσεις κα δωρ, κα ἀέρα, κα πρ, εγε κ λθων μν πρ ξλλεται, κ σιδρου δέ, ς κα ατς π γς χει τν γνεσιν, πρ φθονον ν τας παρατρψεσι πφυκεν πολμπειν. κα θαυμσαι ξιον, πς ν μν τος σμασιν πρχον τ πρ, βλαβς μφωλεει· προκληθν δ π τ ξω, δαπανητικν στι τν φυλασσντων τως. Τν δ το δατος φσιν νυπρχουσαν τ γ ο φρεωρχοι δεικνουσι· κα τν το ἀέρος ο π νενοτισμνης ατς τμο π λου θαλφθεσης ναπεμπμενοι. πειτα μντοι κα ε φσει τν νω τπον ορανς πχει, δ γ τ καττατν στι· διτι π μν τν ορανν τ κοφα φρεται, π δ τν γν τ βαρα πφυκε καταρρπειν, ναντιτατα δ λλλοις, τ νω κα τ κτω· τν πλεστον διεσττων κατ τν φσιν πιμνησθες, κα τ τν μσην τοτοις κπληροντα χραν συνεκδοχικς παρεσμανεν. στε μ ζτει τν τν καθ' καστον πεξγησιν, λλ τ σιωπηθντα νει δι τν δηλωθντων.

III

περ τς οσας ρευνα κστου τν ντων, τν κατ θεωραν ποπιπτντων μν, τν προκειμνων μν τ ασθσει, μακρν κα πηρτημνον λγον πεισγει τ ξηγσει, ς πλεονας ν τ περ το προβλματος τοτου σκψει καταναλσκεσθαι λγους τν λοιπν, σα νδχεται ηθναι περ κστου τν ζητουμνων· πρς τό, μηδ προργου τι εναι ες τν τς κκλησας οκοδομν τ περ τατα κατασχολεσθαι. λλ περ μν τς οσας το ορανο ρκομεθα τος παρ το σαου ερημνοις· ς ν διωτικος ῥήμασιν κανν μν τς φσεως ατο τν δινοιαν νεποησεν, επν· στερεσας τν ορανν σε καπνν· τουτστι, λεπτν φσιν κα ο στερεν οδ παχεαν ες τν το ορανο σστασιν οσισας. Κα περ το σχματος δ καν μν τ παρ' ατο, επντος ν δοξολογίᾳ Θεο· στσας τν ορανν σε καμραν. Τ ατ δ τατα κα περ τς γς συμβουλεωμεν αυτος, μ πολυπραγμονεν ατς τν οσαν τις ποτ στι, μηδ κατατρβεσθαι τος λογισμος ατ τ ποκεμενον κζητοντας, μηδ ζητεν τινα φσιν ρημον ποιοττων, ποιον πρχουσαν τ αυτς λγ, λλ' ε εδναι, τι πντα τ περ ατν θεωρομενα ες τν το εναι καταττακται λγον, συμπληρωτικ τς οσας πρχοντα. Ες οδν γρ καταλξεις, κστην τν νυπαρχουσν ατ ποιοττων πεξαιρεσθαι τ λγ πειρμενος. Ἐὰν γρ ποστσς τ μλαν, τ ψυχρόν, τ βαρύ, τ πυκνόν, τς κατ γεσιν νυπαρχοσας ατ ποιτητας, ε τινες λλαι περ ατν θεωρονται, οδν σται τ ποκεμενον. Τατ τε ον καταλιπντα σε, μηδ κενο ζητεν παραιν, π τνος στηκεν. λιγγισει γρ κα οτως δινοια, πρς οδν μολογομενον πρας διεξιντος το λογισμο. Ἐάν τε γρ ἀέρα φς πεστρσθαι πλτει τς γς, πορσεις, πς μαλθακ κα πολκενος φσις ντχει π τοσοτου βρους συνθλιβομνη, λλ' οχ διολισθανει πντοθεν τν συνζησιν ποφεγουσα, κα ε πρς τ νω περχεομνη το συμπιζοντος. Πλιν, ἐὰν ποθς αυτ δωρ εναι τ ποβεβλημνον τ γ, κα οτως πιζητσεις, πς τ βαρ κα πυκνν ο διαδνει το δατος, λλ' π τς σθενεστρας φσεως τ τοσοτον περφρον τ βρει κρατεται· πρς τ κα ατο το δατος τν δραν πιζητεν, κα πλιν διαπορεν τνι στεγαν κα ντερεδοντι τελευταος ατο πυθμν πιβανει.
Ἐὰν δ τερον σμα τς γς μβριθστερον ποθ κωλειν τν γν πρς τ κτω χωρεν, νθυμηθσ κκενο μοου τινς δεσθαι το στγοντος κα μ ἐῶντος ατ καταππτειν. Κν τι δυνηθμεν κεν συμπλσαντες ποθεναι, τ κενου πλιν ντρεισμα νος μν πιζητσει, κα οτως ες πειρον κπεσομεθα, τος ε ερισκομνοις βθροις τερα πλιν πινοοντες. Κα σ π πλεον τ λγ προεμεν, τοσοτ μεζονα τν συνερειστικν ναγκαζμεθα δναμιν πεισγειν, πρς λον μο δυνσεται τ περκεμενον ντιβανειν. Δι τοτο ρους πθες τ διανοίᾳ, μποτ σου τς πολυπραγμοσνης το Ἰὼβ λγος καθψηται περισκοποντος τ κατληπτα, κα ρωτηθς παρ' ατο κα σύ, π τνος ο κρκοι ατς πεπγασιν. λλ κν ποτε ν ψαλμος κοσς· γ στερωσα τος στλους ατς· τν συνεκτικν ατς δναμιν στλους ερσθαι νμισον. Τ γρ, π θαλασσν θεμελωσεν ατήν, τ δηλο, τ πντοθεν περικεχσθαι τ γ τν το δατος φσιν; Πς ον υτν πρχον τ δωρ κα π τ πρανς πεφυκς καταππτειν, μνει παιωρομενον κα οδαμο πορρον; Σ δ ο λογζ τι τν ατν κα τι πλεονα ποραν τ λγ παρχει γ καθ' αυτν κρεμαμνη, βαρυτρα τν φσιν οσα. λλ νγκη, κν γν καθ' αυτν εναι δμεν, κν π το δατος ατν ποσαλεειν επωμεν, μηδαμο ναχωρεν τς εσεβος διανοας, λλ πντα μο συγκρατεσθαι μολογεν τ δυνμει το κτσαντος. Τατα ον χρ αυτος τε λγειν, κα τος διερωτσιν μς, π τνος τ πλετον τοτο κα φρητον τς γς ρρεισται βρος, τι ν τ χειρ το Θεο τ πρατα τς γς. Τοτο σφαλστατον μν πρς νησιν, κα φλιμον τος κοουσιν.
δη δ τινες τν φυσικν κα τοιαταις αταις τν γν κνητον μνειν κατακομψεονται. ς ρα δι τ τν μσην το παντς εληφναι χραν, κα δι τν σην πντοθεν πρς τ κρον πστασιν, οκ χουσαν που μλλον ποκλιθ, ναγκαως μνειν φ' αυτς, δνατον ατ παντελς τν π τι οπν τς πανταχθεν περικειμνης μοιτητος μποιοσης. Τν δ μσην χραν μ ποκληρωτικς τν γν, μηδ κ το ατομτου λαχεν, λλ φυσικν εναι τατην τ γ κα ναγκααν τν θσιν. Το γρ ορανου σματος τν σχτην χραν ς πρς τ νω κατχοντος, περ ν, φησίν, ποθμεθα βρη κππτειν π τν νω, τατα πανταχθεν π τ μσον συνενεχθσεται. φ περ δ' ν τ μρη φρηται, π τοτο κα τ λον συνωσθσεται δηλοντι. Ε δ λθοι κα ξλα κα τ γεηρ πντα φρεται πρς τ κτω, ατη ν εη κα τ λ γ οκεα κα προσκουσα θσις· κν τι τν κοφων φρηται π το μσου, δηλοντι πρς τ ντατον κινηθσεται. στε οκεα φορ τος βαρυττοις πρς τ κτω· κτω δ λγος μσον δειξεν. Μ ον θαυμσς ε μηδαμο κππτει γ, τν κατ φσιν χραν τ μσον χουσα. Πσα γρ νγκη μνειν ατν κατ χραν, παρ φσιν κινουμνην τς οκεας δρας ξστασθαι. Τοτων δ' ν σοι δοκ τι πιθανν εναι τν ερημνων, π τν οτω τατα διαταξαμνην το Θεο σοφαν μετθες τ θαμα. Ο γρ λαττοται π τος μεγστοις κπληξις, πειδν τρπος καθ' ν γνετα τι τν παραδξων ξευρεθ· ε δ μή, λλ τ γε πλον τς πστεως σχυρτερον στω τν λογικν ποδεξεων.
Τ ατ δ τατα κα περ ορανο εποιμεν, τι πολυφωντατοι πραγματεαι τος σοφος το κσμου περ τς ορανου φσεως καταββληνται. Κα ο μν σνθετον ατν κ τν τεσσρων στοιχεων ερκασιν, ς πτν ντα κα ρατόν, κα μετχοντα γς μν δι τν ντιτυπαν, πυρς δέ, δι τ καθορσθαι, τν δ λοιπν, δι τν μξιν. Ο δ τοτον ς πθανον παρωσμενοι τν λγον, πμπτην τιν σματος φσιν ες ορανο σστασιν οκοθεν κα παρ' αυτν ποσχεδισαντες πεισγαγον. Κα στι τι παρ' ατος τ αθριον σμα, μτε πρ, φησ, μτε ἀὴρ, μτε γ, μτε δωρ, μτε λως περ ν τν πλν· διτι τος μν πλος οκεα κνησις π' εθεας, τν μν κοφων π τ νω φερομνων, τν δ βαρων π τ κτω. Οτε δ τ νω κα τ κτω τ κυκλικ περιδινσει τατν· κα λως τν εθεαν πρς τν ν τ κκλ περιφορν πλεστην πστασιν χειν.  ν δ α κατ φσιν κινσεις παρηλλαγμναι τυγχνουσιν, τοτων νγκη, φασ, παρηλχθαι κα τς οσας. λλ μν οδ κ τν πρτων σωμτων, δ στοιχεα καλομεν, σνθετον εναι δυνατν μν ποθσθαι τν ορανόν, τ τ κ διαφρων συγκεμενα μ δνασθαι μαλν κα βαστον χειν τν κνησιν, κστου τν νυπαρχντων πλν τος συνθτοις λλην κα λλην ρμν παρ τς φσεως χοντος. Δι πρτον μν καμτ συνχεται ν τ συνεχε κινσει τ σνθετα, δι τ μαν κνησιν μ δνασθαι πσιν εὐάρμοστον εναι κα φλην τος ναντοις· λλ τν τ κοφ οκεαν, πολεμαν εναι τ βαρυττ. ταν μν γρ πρς τ νω κινμεθα, βαρυνμεθα τ γεδει· ταν δ πρς τ κτω φερμεθα, βιαζμεθα τ πυρδες, παρ φσιν ατ πρς τ κτω καθλκοντες. δ πρς τ ναντα διολκ τν στοιχεων, διαπτσες στιν φορμ. Τ γρ ναγκασμνον κα παρ φσιν, π' λγον ντισχόν, κα τοτο βιαως κα μλις, ταχ διελθη ες τ ξ ν συνετθη, κστου τν συνελθντων πρς τν οκεαν χραν πανιντος. Δι μν δ τατας, ς φασι, τν λογισμν τς νγκας, τος τν προαγντων θετσαντες λγους, οκεας ποθσεως δεθησαν ο πμπτην σματος φσιν ες τν ορανο κα τν κατ' ατν στρων γνεσιν ποτιθμενοι. λλος δ τις τν σφριγντων κατ πιθανολογαν παναστς πλιν τοτοις, τατα μν διχεε κα διλυσεν, οκεαν δ παρ' αυτο ντεισγαγε δξαν. Περ ν νν λγειν πιχειροντες, ες τν μοαν ατος δολεσχαν μπεσομεθα. λλ' μες κενους π' λλλων ἐάσαντες καταβλλεσθαι, ατο το περ τς οσας φμενοι λγου, πεισθντες Μωϋσε, τι ποησεν Θες τν ορανν κα τν γν, τν ριστοτχνην τν σοφς κα ντχνως γενομνων δοξσωμεν, κα κ το κλλους τν ρωμνων τν πρκαλον ννομεθα, κα κ το μεγθους τν ασθητν τοτων κα περιγραπτν σωμτων ναλογιζμεθα τν πειρον κα περμεγθη κα πσαν δινοιαν ν τ πλθει τς αυτο δυνμεως περβανοντα. Κα γρ ε κα τν φσιν γνοομεν τν γενομνων, λλ τ γε λοσχερς ποππτον μν τ ασθσει τοσοτον χει τ θαμα, στε κα τν ντρεχστατον νον λττονα ναφανναι το λαχστου τν ν τ κσμ, πρς τ δυνηθναι ατ κατ' ξαν πεξελθεν, τν φειλμενον παινον ποπληρσαι τ κτσαντι· πσα δξα, τιμ κα κρτος, ες τος αἰῶνας τν αἰώνων. μν.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ροή δεδομένων

Ετικέτες-Κατηγορίες

p.Ioannis.Kiparissopoulos. Από το Blogger.

Πληροφορίες

Αναγνώστες

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ

ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ
Για να μπείτε στήν Αγία Γραφή κάντε κλίκ στην εικόνα

ΠΑΤΕΡΙΚΑ

ΠΑΤΕΡΙΚΑ
Για να μπείτε στις αναρτήσεις με τα Πατερικά κείμενα κάντε κλίκ στην εικόνα

ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ Ο ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ

ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ Ο ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ
Για να μπείτε στις αναρτήσεις κάντε κλίκ στην εικόνα

ΑΓΙΟΣ ΛΟΥΚΑΣ Ο ΙΑΤΡΟΣ

ΑΓΙΟΣ ΛΟΥΚΑΣ Ο ΙΑΤΡΟΣ
Για να μπείτε στις αναρτήσεις κάντε κλίκ στην εικόνα

ΑΓΙΟΙ ΕΦΡΑΙΜ ΚΑΙ ΙΣΑΑΚ ΟΙ ΣΥΡΙΟΙ

ΑΓΙΟΙ ΕΦΡΑΙΜ ΚΑΙ ΙΣΑΑΚ ΟΙ ΣΥΡΙΟΙ
Για να μπείτε στις αναρτήσεις κάντε κλίκ στην εικόνα

ΛΟΓΟΙ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΞ Αγίου Ιωάννου Σιναϊτου

ΛΟΓΟΙ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΞ  Αγίου Ιωάννου Σιναϊτου
Για να μπείτε στις αναρτήσεις κάντε κλίκ στην εικόνα

Ορθόδοξο Συναξάρι

Επικοινωνήστε μαζί μας…...

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

ΓΕΡΩΝ ΠΑΪΣΙΟΣ Ο ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ

ΓΕΡΩΝ  ΠΑΪΣΙΟΣ Ο ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ
Για να μπείτε στις αναρτήσεις κάντε κλίκ στην εικόνα

ΓΕΡΩΝ ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ

ΓΕΡΩΝ ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ
Για να μπείτε στις αναρτήσεις κάντε κλίκ στην εικόνα

Γέροντας Ιάκωβος Τσαλίκης

Γέροντας Ιάκωβος Τσαλίκης
Για να μπείτε στις αναρτήσεις κάντε κλίκ στην εικόνα

ΑΓΙΟΣ ΚΟΣΜΑΣ Ο ΑΙΤΩΛΟΣ

ΑΓΙΟΣ ΚΟΣΜΑΣ Ο ΑΙΤΩΛΟΣ
Για να μπείτε στις αναρτήσεις κάντε κλίκ στην εικόνα

Γέροντας Ιωσήφ Βατοπαιδινός

Γέροντας Ιωσήφ Βατοπαιδινός
Για να μπείτε στις αναρτήσεις κάντε κλίκ στην εικόνα

Γέροντας Ιωσήφ ο Ησυχαστής

Γέροντας Ιωσήφ ο Ησυχαστής
Για να μπείτε στις αναρτήσεις κάντε κλίκ στην εικόνα

Γέροντας Εφραίμ Κατουνακιώτης

Γέροντας Εφραίμ Κατουνακιώτης
Για να μπείτε στις αναρτήσεις κάντε κλίκ στην εικόνα

Άγιος Σιλουανός ο Αθωνίτης

Άγιος Σιλουανός ο Αθωνίτης
Για να μπείτε στις αναρτήσεις κάντε κλίκ στην εικόνα

Άγιος Νεκτάριος Επίσκοπος Πενταπόλεως

Άγιος Νεκτάριος Επίσκοπος Πενταπόλεως
Για να μπείτε στις αναρτήσεις κάντε κλίκ στην εικόνα

ΑΓΙΟΣ ΣΥΜΕΩΝ Ο ΝΕΟΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ

ΑΓΙΟΣ ΣΥΜΕΩΝ Ο ΝΕΟΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ
Για να μπείτε στις αναρτήσεις κάντε κλίκ στην εικόνα

ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ

ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ
Για να μπείτε στις αναρτήσεις κάντε κλίκ στην εικόνα

Συνολικές προβολές σελίδας