Όταν ο Μέγας Κωνσταντίνος στις
11 Μαΐου 330 αποφάσισε να μεταφέρει την πρωτεύουσα της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας
από τη παρακμάζουσα Ρώμη στο επτάλοφο του Βοσπόρου ίσως να μην φανταζόταν πόσο
θα άντεχε η... Νέα Ρώμη του, αλλά σίγουρα ήξερε καλά ότι η πόλη των «πέντε
θαλασσών και των δύο ηπείρων» θα έμενε στην ιστορία. Όταν τελείωσε την περιτείχιση και
καθόρισε τους χώρους των δημοσίων κτιρίων και εκκλησιών αφιέρωσε την πόλη στην Θεοτόκο. Κατά τη χριστιανική παράδοση
ο Αυτοκράτορας θέλοντας να ευχαριστήσει τον Θεό που
τον αξίωσε σ΄ αυτό το έργο στις11 Μαΐου του 330 τέλεσε λιτανεία με προεξάρχοντα τον τότε επίσκοπο Αλέξανδρο και με την πάνδημη συμμετοχή του λαού.
Ακολούθησαν επίσημες τελετές και αγώνες και ο λαός ανήλθε στο Φόρο όπου εκεί
έστησε τον ανδριάντα του Αυτοκράτορα. Στο βάθρο του ανδράντα τοποθέτησαν 12
καλάθια, εντός των οποίων φέρονταν τεμάχια άρτου από αρτοκλασία.Έκτοτε καθιέρωσε η Εκκλησία
να εορτάζει κατ΄ έτος την αυτή ημέρα την ανάμνηση εκείνης της εορτής.Με το
«γενέθλιον» όπως ονομάστηκαν τα εγκαίνια της Κωνσταντινούπολης, στη νέα
πρωτεύουσα ήρθαν από την Ρώμη όλα όσα ίσχυαν στη Δύση, παιδεία, θρησκεία,
θεσμοί και νόμοι. Σύντομα όμως η νέα πρωτεύουσα απέκτησε τη δική της ζωή. Μέσα
σε λίγα χρόνια δεν υπήρχαν πια παρά ελάχιστα για να θυμίζουν από που ξεκίνησαν
όλα. Η Ανατολική Αυτοκρατορία είχε γίνει αυτόνομη, αυτόφωτη. Με αρκετά μεγάλες
ελευθερίες στους ανθρώπους, μπόρεσαν να συνδυαστούν στοιχεία του δυτικού και
του ανατολικού πολιτισμού. Έτσι δημιουργήθηκε ο βυζαντινός πολιτισμός που
παραμένει μοναδικός και αμίμητος. Η πρωτεύουσα είναι σχεδόν από την ίδρυσή της
μια χριστιανική πόλη με κάμποσες εκκλησίες να ξεπηδούν από παντού.Η Πόλη φτάνει
στο απόγειο της κατά την αυτοκρατορία του Ιουστινιανού. Το 537, εγκαινιάζει τον
Ναό της Αγίας του Θεού Σοφίας, την Αγια Σοφία, δίνει στην Πόλη το έμβλημά της,
αυτό που θα τη σημαδεύει ως τώρα. Ένας ναός υπέρλαμπρος, με πρωτοφανή
αρχιτεκτονική που πολλοί ζήλεψαν στη συνέχεια. Το Γενέθλιον της Κωνσταντινούπολης εορτάζεται κατ΄ έτος από τους
Χριστιανούς στις 11 Μαΐου η ανάμνηση των εγκαινίων "της θεοφυλάκτου και θεομεγαλύντου
Κωνσταντινουπόλεως, εξαιρέτως ανακειμένης την προστασία της Παναχράντου και
Δεσποίνης ημών Θεοτόκου και Αειπαρθένου Μαρίας και παρ΄ Αυτής διασωζομένης".
Παρασκευή 11 Μαΐου 2012
Related Posts:
Βασικά σημεία διαφοράς μεταξύ Ορθοδόξου Εκκλησίας και Παπισμού Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιεροθέου 1. Οι Επίσκοποι της Παλαιάς Ρώμης, παρά τις μικρές και μη ουσιαστικές διαφορές, είχαν πάντοτε κοινωνία με τους Επισκόπους της Νέας Ρώμης και τους Επισκόπους της Αν… Read More
Ισότητα και Γυναικείος Μοναχισμός Μοναχή Θεοδέκτη Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου, Ανατολή Αγιάς Με το θέμα, προσπαθεί να ψηλαφήσει κανείς μία πραγματικότητα πράγματι αψηλάφητη από χρόνια: Εδώ κάνουμε αναφορά, στη θέση και την παρουσία της γυναίκας μέσα στην Ορ… Read More
Μοναχοι το φως των ανθρωπον ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΖΩΗ: Οι περισσότεροι από τούς σημερινούς Αγιορείτες Μοναχούς είναι νέοι καί μορφωμένοι. Απαρνούνται τόν μάταιο κόσμο καί όλα όσα τούς εμποδίζουνε στήν κατόρθωση της αρετής, μέ επίγνωση αναζητούν τόν Θεό καί τή… Read More
Νέα Εποχή. Τι είναι-Τι πιστεύει; Οι ρίζες -Στόχοι -Τακτική. «Τίς τελευταῖες δεκαετίες πολύς λόγος γίνεται γιά τή «Νέα Ἐποχή». Χρησιμοποιεῖται ὁ ὅρος αὐτός σέ ποικίλους χώρους : Στήν οἰκονομία, στήν πολιτική, στή διαφήμιση προϊόντων, στήν καθημερινότητα. Κάποιοι φρόντισαν γιά τή δι… Read More
Ο Εγωισμός Μάς λέγουν οι πατέρες τής εκκλησίας ότι ρίζα κάθε αμαρτίας είναι o εγωϊσμός. Ο άγιος Γρηγόριος o Διάλογος τήν oνομάζει βασίλισσα όλων τών αμαρτιών. Όσο πιό πολύ υπερηφανευόμαστε, όσο πιό πολύ κυνηγάμε τή δόξα καί τόν έπ… Read More
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου