Προειδοποίηση κατά της προσωποληψίας
Αδελφοί μου, μη εν προσωπολημψίαις εχετε την πίστιν του κυρίου ημων Ιησου Χριστου της δόξης. εαν γαρ εισέλθη εις συναγωγην υμων ανηρ χρυσοδακτύλιος εν εσθητι λαμπρα, εισέλθη δε και πτωχος εν ρυπαρα εσθητι, επιβλέψητε δε επι τον φορουντα την εσθητα την λαμπραν και ειπητε, Συ κάθου ωδε καλως, και τω πτωχω ειπητε, Συ στηθι εκει η κάθου υπο το υποπόδιόν μου, ου διεκρίθητε εν εαυτοις και εγένεσθε κριται διαλογισμων πονηρων; 5Ακούσατε, αδελφοί μου αγαπητοί. ουχ ο θεος εξελέξατο τους πτωχους τω κόσμω πλουσίους εν πίστει και κληρονόμους της βασιλείας ης επηγγείλατο τοις αγαπωσιν αυτόν; υμεις δε ητιμάσατε τον πτωχόν. ουχ οι πλούσιοι καταδυναστεύουσιν υμων, και αυτοι ελκουσιν υμας εις κριτήρια; ουκ αυτοι βλασφημουσιν το καλον ονομα το επικληθεν εφ' υμας; ει μέντοι νόμον τελειτε βασιλικον κατα την γραφήν, Αγαπήσεις τον πλησίον σου ως σεαυτόν, καλως ποιειτε. ει δε προσωπολημπτειτε, αμαρτίαν εργάζεσθε, ελεγχόμενοι υπο του νόμου ως παραβάται. οστις γαρ ολον τον νόμον τηρήση, πταίση δε εν ενί, γέγονεν πάντων ενοχος. ο γαρ ειπών, Μη μοιχεύσης, ειπεν καί, Μη φονεύσης. ει δε ου μοιχεύεις, φονεύεις δέ, γέγονας παραβάτης νόμου. ουτως λαλειτε και ουτως ποιειτε ως δια νόμου ελευθερίας μέλλοντες κρίνεσθαι. η γαρ κρίσις ανέλεος τω μη ποιήσαντι ελεος. κατακαυχαται ελεος κρίσεως.
Πίστη και έργα
Τί το οφελος, αδελφοί μου, εαν πίστιν λέγη τις εχειν, εργα δε μη εχη; μη δύναται η πίστις σωσαι αυτόν; εαν αδελφος η αδελφη γυμνοι υπάρχωσιν και λειπόμενοι της εφημέρου τροφης, ειπη δέ τις αυτοις εξ υμων, Υπάγετε εν ειρήνη, θερμαίνεσθε και χορτάζεσθε, μη δωτε δε αυτοις τα επιτήδεια του σώματος, τί το οφελος; ουτως και η πίστις, εαν μη εχη εργα, νεκρά εστιν καθ' εαυτήν. Αλλ' ερει τις, Συ πίστιν εχεις καγω εργα εχω. δειξόν μοι την πίστιν σου χωρις των εργων, καγώ σοι δείξω εκ των εργων μου την πίστιν. συ πιστεύεις οτι εις εστιν ο θεός; καλως ποιεις. και τα δαιμόνια πιστεύουσιν και φρίσσουσιν. θέλεις δε γνωναι, ω ανθρωπε κενέ, οτι η πίστις χωρις των εργων αργή εστιν; Αβρααμ ο πατηρ ημων ουκ εξ εργων εδικαιώθη, ανενέγκας Ισαακ τον υιον αυτου επι το θυσιαστήριον; βλέπεις οτι η πίστις συνήργει τοις εργοις αυτου και εκ των εργων η πίστις ετελειώθη, και επληρώθη η γραφη η λέγουσα, Επίστευσεν δε Αβρααμ τω θεω, και ελογίσθη αυτω εις δικαιοσύνην, και φίλος θεου εκλήθη. ορατε οτι εξ εργων δικαιουται ανθρωπος και ουκ εκ πίστεως μόνον. ομοίως δε και Ρααβ η πόρνη ουκ εξ εργων εδικαιώθη, υποδεξαμένη τους αγγέλους και ετέρα οδω εκβαλουσα; ωσπερ γαρ το σωμα χωρις πνεύματος νεκρόν εστιν, ουτως και η πίστις χωρις εργων νεκρά εστιν.
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
Προειδοποίηση κατά της προσωποληψίας
Αδελφοί μου, μην έχετε με προσωποληψίες την πίστη του ένδοξου Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Γιατί αν εισέλθει στη συναγωγή σας ένας άντρας με χρυσό δαχτυλίδι και με ένδυμα λαμπρό, εισέλθει επίσης και ένας φτωχός με ρυπαρό ένδυμα, και δώσετε προσοχή σ' αυτόν που φορά το ένδυμα το λαμπρό και του πείτε: «Εσύ κάθισε εδώ καλά», και στο φτωχό πείτε: «Εσύ στάσου όρθιος εκεί ή κάθισε μπροστά και κάτω από το υποπόδιό μου», δεν κάνατε διάκριση μέσα σας και δε γίνατε κριτές με διαλογισμούς κακούς;
Ακούστε, αδελφοί μου αγαπητοί: ο Θεός δεν εξέλεξε τους φτωχούς ως προς τον κόσμο, να γίνουν πλούσιοι στην πίστη και κληρονόμοι της βασιλείας που υποσχέθηκε σ' αυτούς που τον αγαπούν; Αλλά εσείς ατιμάσατε τον φτωχό. Οι πλούσιοι δε σας καταδυναστεύουν και αυτοί δε σας σέρνουν στα δικαστήρια; Αυτοί δε βλαστημούν το καλό όνομα το οποίο κλήθηκε πάνω σας; Αν βέβαια εκτελείτε το βασιλικό νόμο κατά τη Γραφή, Να αγαπήσεις τον πλησίον σου σαν τον εαυτό σου, καλά κάνετε. Αν όμως προσωποληπτείτε, εργάζεστε αμαρτία και ελέγχεστε από το νόμο ως παραβάτες. Γιατί όποιος τηρήσει όλο το νόμο και φταίξει σε ένα σημείο έχει γίνει ένοχος σε όλα. Γιατί εκείνος που είπε μη μοιχεύσεις είπε και μη φονεύσεις. Αν λοιπόν δε μοιχεύεις αλλά φονεύεις, έχεις γίνει παραβάτης του νόμου. Έτσι να μιλάτε και έτσι να ενεργείτε ως άνθρωποι που πρόκειται να κρίνεστε μέσω νόμου ελευθερίας. Γιατί η κρίση θα είναι ανελέητη σ' αυτόν που δεν έκανε έλεος. Το έλεος καυχιέται ενάντια στην κρίση.
Πίστη και έργα
Τι το όφελος, αδελφοί μου, αν κάποιος λέει πως έχει πίστη αλλά δεν έχει έργα; Μήπως δύναται η πίστη να τον σώσει; Αν ένας αδελφός ή μια αδελφή είναι γυμνοί και τους λείπει η καθημερινή τροφή, και τους πει κάποιος από εσάς: «Πηγαίνετε με ειρήνη, να θερμαίνεστε και να χορταίνετε», αλλά δεν τους δώσετε τα αναγκαία για το σώμα, τι το όφελος; Έτσι και η πίστη, αν δεν έχει έργα, είναι νεκρή από μόνη της.
Αλλά κάποιος θα πει: «Εσύ έχεις πίστη, κι εγώ έχω έργα». Δείξε μου την πίστη σου χωρίς τα έργα, κι εγώ θα σου δείξω από τα έργα μου την πίστη. Εσύ πιστεύεις ότι ένας είναι ο Θεός. καλά κάνεις. Και τα δαιμόνια πιστεύουν και φρίττουν. Θέλεις λοιπόν να γνωρίσεις, ω άνθρωπε κενέ, ότι η πίστη χωρίς τα έργα είναι αδρανής; Ο Αβραάμ ο πατέρας μας δε δικαιώθηκε από τα έργα, επειδή πρόσφερε τον Ισαάκ το γιο του πάνω στο θυσιαστήριο; Βλέπεις ότι η πίστη συνεργούσε με τα έργα του και από τα έργα η πίστη τελειοποιήθηκε. Και έτσι εκπληρώθηκε η Γραφή που λέει: Πίστεψε τότε ο Αβραάμ στο Θεό και του λογαριάστηκε για δικαίωση και καλέστηκε φίλος Θεού. Βλέπετε ότι από έργα δικαιώνεται ο άνθρωπος και όχι από πίστη μόνο. Όμοια επίσης και η Ραάβ η πόρνη δε δικαιώθηκε από έργα, επειδή υποδέχτηκε τους αγγελιοφόρους και τους έβγαλε από άλλη οδό; Γιατί όπως ακριβώς το σώμα χωρίς πνεύμα είναι νεκρό, έτσι και η πίστη χωρίς έργα είναι νεκρή.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου