Δευτέρα 1 Νοεμβρίου 2010




Όλα τα πράγματα που βρίσκονται εντός του Ναού έχουν και το συμβολισμό τους. 
Είναι χαρακτηριστικά τα λόγια του Αγίου Γρηγορίου του  Παλαμά: «Πάσα τελετή και παν επί μέρους στοιχείον αυτής, και το πλέον έτι φαινομενικώς μικρόν και ασήμαντον είναι σύμβολον και εγκρύπτει την υπέρ λόγον αλήθειαν, την οποίαν συμβολίζει, και ως εκ τούτου έχει δύναμιν και λόγους και σημασίαν».
Ένα τέτοιο σύμβολο που λέγει ο Άγιος Πατήρ είναι και το κερί η η λαμπάδα.
Οι πρώτοι χριστιανοί χρησιμοποιούσαν το κερί ως μέσο φωτισμού στις συνάξεις τους. 
Όταν τον 4ο αιώνα ο Μ. Κωνσταντίνος παύει τούς διωγμούς εναντίον των χριστιανών, έχομε και την ανέγερση Ναών όπου η Εκκλησία για να διασώσει ένα τμήμα από την ύπαρξή της εντάσσει στη λατρεία το κερί στο οποίο αποδίδει τούς εξής συμβολισμούς:
α) Το προσφερόμενο κερί μας υπενθυμίζει την εσωτερική μας μεταμόρφωση την οποία πρέπει να επιδιώκομε.
β) Το άναμμα του κεριού μας παρακινεί να ζητήσωμε από τον Θεο τη Χαρη του Αγίου Πνεύματος, και
γ) Η φλόγα του κεριού μας υπενθυμίζει ότι πρέπει να γίνομε φλογεροί ποιητές της πίστεώς μας, της αγάπης, της ειρήνης και της ανεξικακίας.

Το κερί όμως το συναντάμε και σε όλα τα  μυστήρια της Εκκλησίας και κάθε φορά με διαφορετικό συμβολισμό.

Στην Θ. Ευχαριστία, συμβολίζει το φως του Χριστού που δια του  Ευαγγελίου λάμπει στις ψυχές μας.

Στο Άγιο Βαπτισμα, έχομε την αναμμένη λαμπάδα που συμβολίζει ότι το νεοφώτιστο πρέπει να βλέπει τα καλά έργα και να δοξάζει τον Θεο. «Ούτω λαμψάτω το φως  υμών έμπροσθεν των άνθρώπων, όπως ίδωσιν υμών τα καλά έργα και δοξάσουσιν τον πατέρα υμών τον εν τοις ουρανοίς».

Στο Μυστήριο του Γάμου, το άναμμα των λευκών λαμπάδων συμβολίζει την αγνότητα των ψυχών των νεονύμφων.

Επίσης το κερί το συναντάμε και στα μνημόσυνα, το οποίο συμβολίζει την παράκλησή μας υπέρ των κεκοιμημένων. Να τούς αναπαύει ο Κυριος εν τόπω φωτεινώ.

Απ' όλα αυτά καταλαβαίνομε ότι το άναμμα του κεριού δεν είναι απλώς μια τυπική, αλλά μια σπουδαία πράξη στην οποία πρέπει να δώσομε το ενδιαφέρον που της αξίζει.


Πηγή: athos.gr

Related Posts:

  • Τα Κατηχούμενα Μετά την ευχή της Εκτενούς Ικεσίας, αγαπητοί αδελφοί, αναπέμπουμε τη δέηση υπέρ των Κατηχουμένων, διαβάζουμε την ευχή που τη συνοδεύει και κατόπιν «απολύουμε» τους κατηχούμενους. Κατηχούμενοι στην αρχαία Εκκλησία ονο… Read More
  • Πατερ, ημαρτον εις τον ουρανον και ενωπιον σου ! Είχε πέσει στ’ αλήθεια πολύ χαμηλά. Είχε αμαρτήσει βαριά. Είχε προδώσει την εμπιστοσύνη και την αγάπη του Πατέρα. Είχε ξεστρατίσει σε άτακτη ζωή. Να ο γκρεμός, η τελική καταστροφή έχασκε μπροστά του. Αλλά πώς να γυρίσει πί… Read More
  • Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ(Αρχιμανδρίτου Ιωάννου Καραμούζη) Η Αγία Γραφή και η Ιερά Παράδοση φιλοξενούν πολυάριθμες μαρτυρίες σχετικά με την ύπαρξη και τη δράση των αγγέλων. Μετά από τη πτώση των πρ… Read More
  • ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΣΕΡΑΦΙΜ ,ΧΕΡΟΥΒΙΜ-ΠΟΙΕΣ ΚΑΙ ΠΟΣΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ<< ΑΓΓΕΛΙΚΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ >>Του Πρωτ. π.Γεωργιου Παπαβαρναβα Οι άγγελοι δημιουργήθκαν πρίν από τον ορατό κόσμο και τον άνθρωπο. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, ο Θεός «έπλασε τούς αγγέλους πρίν από εμάς για χάρη μας για να απ… Read More
  • Θρηνολογία του αμαρτωλού που μετανοεί αληθινάΑπώλεσα το πρωτόκτιστον κάλλοςκαι τήν ευπρέπειάν μου"και άρτι κείμαι γυμνόςΚαι καταισχύνομαι. Έχασα τήν πρώτη ομορφιάκαι τήν ευπρέπεια που μου ΄δωσε ο Κτίστης,Και τώρα κείτομαι γυμνόςκαι καταντροπιασμένος. Θρηνολογία του αμα… Read More

1 σχόλιο:

  1. «Πάσα τελετή και παν επί μέρους στοιχείον αυτής -και το πλέον έτι φαινομενικώς μικρόν και ασήμαντον- είναι σύμβολον και εγκρύπτει την υπέρ λόγον αλήθειαν, την οποίαν συμβολίζει… και -ως εκ τούτου- έχει δύναμιν και λόγους και σημασίαν» Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς -:-
    Ο καθομιλούμενος λόγος είναι μέσο συνεννοήσεως των ανθρώπων. Πάσχει πολλαπλά δεδομένου ότι, προϋποθέτει αμφίβολες καταστάσεις.
    Ας υποθέσωμε πως το αίτιο είναι σαφώς ορισμένο στον σώφρονα «πομπό». Έχει επαρκή δυνατότητα εκφράζεσθαι; Είναι -δηλαδή- εύγλωττος, ως προς το ευσύνοπτο, το πλήρες και σαφές; Είναι ταυτόχρονα νηφάλιος, ήρεμος; Είναι διατεθειμένος; Αν ναι, επιτυγχάνεται ικανοποιητική έξοδος του μηνύματος (αγγέλματος, πληροφορίας).
    Παρόμοια ισχύουν για τον «δέκτη». Βρίσκεται σε προσοχή ακρόασης; Είναι διατεθειμένος κι’ ευαίσθητος, δια προσλαμβάνεσθαι; Έχει την απαιτούμενη αντίληψη για την -πλέον αντικειμενική- πρόσληψη του απευθυνόμενου σ’ εκείνον λόγου; Εξαιρετικά δύσκολο, ιδιαίτερα αν πρόκειται για ακροατήριο.
    Είναι προϋποθέσεις επιτυχούς επικοινωνίας, οι οποίες χρειάζεται να συντρέχουν κάθε φορά… κι’ οι φορές είναι αναρίθμητες.
    Έργο του διαβόλου είναι να αλλοιώνει κάθε καλοπροαίρετη προσπάθεια επικοινωνίας, για συνεννόηση και ομονόηση, μεταξύ των ανθρώπων… ζητούμενο εξαιρετικά εύκολο, κατά τα φαινόμενα, αφού και σ’ ένα σημείο του ενός ή του άλλου αρκεί να παρέμβει, έστω και σ’ ένα βαθμό μη ολοκληρωτικό.
    Στην περίπτωση -δε- που αποτύχει κατά την εξέλιξη της επικοινωνίας, δεν παραιτείται ούτε και χάνει -βεβαίως- τη μάχη του διαρκούς -κακοπροαίρετου- πολέμου του. Συνεχίζει να βάλλει κατά της θετικής μνήμης, με την καλλιέργεια αρνητικής λήθης -προσπάθεια μεσομακροπρόθεσμη- που στέφεται συνήθως από επιτυχία.
    Ενάντια άμυνα στο έργο αυτό της διαβολής, ασκείται μέσω των συμβόλων.
    Το σύμβολο πλεονεκτεί στο γεγονός ότι, ερμηνεύεται και γίνεται αντιληπτό άπαξ και ομιλεί -σιωπώντας- με την εικόνα του, σχεδόν ίδια σε όλους, χωρίς να εκτίθεται -όπως ο λόγος- στην πρόσφορη διαβολή.
    Όμως και ο «λόγος» που πέμπουν τα σύμβολα -αν και ανθεκτικότερος, όπως είναι φυσικό- δεν είναι άτρωτος. Ο διάβολος επεμβαίνει προς την αποδυνάμωσή του, μέσω της συνήθειας, η οποία απαξιώνει σταδιακά τον αρχικό σεβασμό… γι’ αυτό και απαιτείται «μέτρο».
    Ομοίως και η -υποδαυλιζόμενη, απ’ τον ίδιο πάντα- υποκειμενικότητα κάθ’ ενός, στην κατασκευή των συμβόλων, καθώς και στην περιγραφή της σημασίας τους προς τους άλλους, διολισθαίνει -ολίγον κατ’ ολίγον- από την αρχική, την πλέον απλή και σαφή και δυνατή, λόγω της ματαιοδοξίας είτε και της σχετικής αδιαφορίας, που διακρίνει τους μεν και τους δε…

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ροή δεδομένων

Ετικέτες-Κατηγορίες

p.Ioannis.Kiparissopoulos. Από το Blogger.

Πληροφορίες

Αναγνώστες

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ

ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ
Για να μπείτε στήν Αγία Γραφή κάντε κλίκ στην εικόνα

ΠΑΤΕΡΙΚΑ

ΠΑΤΕΡΙΚΑ
Για να μπείτε στις αναρτήσεις με τα Πατερικά κείμενα κάντε κλίκ στην εικόνα

ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ Ο ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ

ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ Ο ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ
Για να μπείτε στις αναρτήσεις κάντε κλίκ στην εικόνα

ΑΓΙΟΣ ΛΟΥΚΑΣ Ο ΙΑΤΡΟΣ

ΑΓΙΟΣ ΛΟΥΚΑΣ Ο ΙΑΤΡΟΣ
Για να μπείτε στις αναρτήσεις κάντε κλίκ στην εικόνα

ΑΓΙΟΙ ΕΦΡΑΙΜ ΚΑΙ ΙΣΑΑΚ ΟΙ ΣΥΡΙΟΙ

ΑΓΙΟΙ ΕΦΡΑΙΜ ΚΑΙ ΙΣΑΑΚ ΟΙ ΣΥΡΙΟΙ
Για να μπείτε στις αναρτήσεις κάντε κλίκ στην εικόνα

ΛΟΓΟΙ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΞ Αγίου Ιωάννου Σιναϊτου

ΛΟΓΟΙ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΞ  Αγίου Ιωάννου Σιναϊτου
Για να μπείτε στις αναρτήσεις κάντε κλίκ στην εικόνα

Ορθόδοξο Συναξάρι

ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΣΥΝΑΞΑΡΙΣΤΗΣ
Saint
Σήμερα τιμοῦνται οἱ Ἅγιοι:
Μαρία ἡ ΑἰγυπτίαἌχαζ ὁ ΔίκαιοςἈλέξανδρος, Διονύσιος, Ἰνγενιανή, Πάντερος ἢ Πάνταινος, Παρθένιος καὶ Σατουρνίνος οἱ Μάρτυρες Βασιλείδης καὶ Γερόντιος οἱ Μάρτυρες Πολύνικος ὁ Μάρτυρας Ἑρμῆς καὶ Θεοδώρα οἱ Μάρτυρες Μακάριος ἡγούμενος τῆς μονῆς ΠελεκητῆςἈβραάμιος ὁ Νεομάρτυρας ἐκ ΒουλγαρίαςΕὐθύμιος ὁ Θαυματουργός Γερόντιος ὁ ΚανονάρχηςἸωάννης ὁ Φιλόσοφος ἐκ ΓεωργίαςΕὐλόγιος ὁ διά Χριστόν Σαλός Βαρσανούφιος τῆς ὌπτιναΜακάριος ὁ Ἱερομάρτυρας ὁ Νέος
Σήμερα Ἑορτάζουν τὰ Ὀνόματα:
Σήμερα δὲν ὑπάρχει Ὀνομαστικὴ ἑορτή
Αὔριο τιμοῦνται οἱ Ἅγιοι:
Τίτος ὁ Θαυματουργός Αἰδέσιος καὶ Ἀμφιανὸς οἱ Μάρτυρες Θεοδώρα ἡ Παρθενομάρτυς Πολύκαρπος ὁ Μάρτυρας Νικήτιος Ἐπίσκοπος ΛυώνΣτέφανος ὁ Θαυματουργός Εὔα ἡ Ὁσιοπαρθενομάρτυρας ἡ ΝέαΓρηγόριος ὁ ἐν Νικομηδείᾳ ἀσκήσαςΓεώργιος Ἐπίσκοπος ἈζκουρίαςΣάββας Ἀρχιεπίσκοπος Σουρώζ
Αὔριο Ἑορτάζουν τὰ Ὀνόματα:
Αύριο δὲν ὑπάρχει Ὀνομαστικὴ ἑορτή
synaxarion.gr

Επικοινωνήστε μαζί μας…...

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

ΓΕΡΩΝ ΠΑΪΣΙΟΣ Ο ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ

ΓΕΡΩΝ  ΠΑΪΣΙΟΣ Ο ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ
Για να μπείτε στις αναρτήσεις κάντε κλίκ στην εικόνα

ΓΕΡΩΝ ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ

ΓΕΡΩΝ ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ
Για να μπείτε στις αναρτήσεις κάντε κλίκ στην εικόνα

Γέροντας Ιάκωβος Τσαλίκης

Γέροντας Ιάκωβος Τσαλίκης
Για να μπείτε στις αναρτήσεις κάντε κλίκ στην εικόνα

ΑΓΙΟΣ ΚΟΣΜΑΣ Ο ΑΙΤΩΛΟΣ

ΑΓΙΟΣ ΚΟΣΜΑΣ Ο ΑΙΤΩΛΟΣ
Για να μπείτε στις αναρτήσεις κάντε κλίκ στην εικόνα

Γέροντας Ιωσήφ Βατοπαιδινός

Γέροντας Ιωσήφ Βατοπαιδινός
Για να μπείτε στις αναρτήσεις κάντε κλίκ στην εικόνα

Γέροντας Ιωσήφ ο Ησυχαστής

Γέροντας Ιωσήφ ο Ησυχαστής
Για να μπείτε στις αναρτήσεις κάντε κλίκ στην εικόνα

Γέροντας Εφραίμ Κατουνακιώτης

Γέροντας Εφραίμ Κατουνακιώτης
Για να μπείτε στις αναρτήσεις κάντε κλίκ στην εικόνα

Άγιος Σιλουανός ο Αθωνίτης

Άγιος Σιλουανός ο Αθωνίτης
Για να μπείτε στις αναρτήσεις κάντε κλίκ στην εικόνα

Άγιος Νεκτάριος Επίσκοπος Πενταπόλεως

Άγιος Νεκτάριος Επίσκοπος Πενταπόλεως
Για να μπείτε στις αναρτήσεις κάντε κλίκ στην εικόνα

ΑΓΙΟΣ ΣΥΜΕΩΝ Ο ΝΕΟΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ

ΑΓΙΟΣ ΣΥΜΕΩΝ Ο ΝΕΟΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ
Για να μπείτε στις αναρτήσεις κάντε κλίκ στην εικόνα

ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ

ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ
Για να μπείτε στις αναρτήσεις κάντε κλίκ στην εικόνα

Συνολικές προβολές σελίδας

780903